Konsumpcja rzeczy z drugiej ręki w Polsce: eksploracyjna jakościowa analiza treści dyskursu internetowego

Aktualizacja: 26-05-2025

Zapraszamy na seminarium organizowane w Instytucie Filozofii i Socjologii.

Praktyki korzystania z rzeczy drugiego obiegu mają w Polsce długą historię: w okresie gospodarki socjalistycznej ze względu na niedobór dóbr, a po transformacji ustrojowej ze względu na znacząco zmniejszoną siłę nabywczą większości społeczeństwa polskiego(Sikorska 1998, Skowrońska 2009). W okresie po transformacji ustrojowej powstały popularne sklepy z odzieżą używaną, a ich bogata historia zawiera zmieniające się warunki społeczne i motywacje kupujących, dość szczegółowo przebadane przez polskich socjologów (Dowgiałło2015, Gądecki 2007, Michno 2018, Skowrońska 2009, Uklańska 2022).

Nie badano natomiast dyskursów medialnych na temat rynków drugiego obiegu. W prezentacji przedstawimy wstępne wyniki jakościowej analizy treści internetowych artykułów prasowych, które były dostępne na pierwszych kilku stronach wyszukiwarki Google po wpisaniu kilku tematycznych słów kluczowych. Taki wybór materiału podyktowany był przekonaniem, że są to najłatwiej dostępne treści dla szerokiego grona czytelników. Wybrałyśmy artykuły, których celem jest “przekazać wiedzę”, a nie na przykład “instruować” czytelnika. W prezentacji omówimy charakter tych materiałów: w jaki sposób przedstawiają zarysy rynku rzeczy z drugiej ręki i ruchu cyrkularnego, jak konstruują i antycypują jego rozwój i społeczno-ekonomiczne znaczenie. Wysuniemy również spostrzeżenia dotyczące relacji między różnymi źródłami i ich dyskursu.

Zapraszamy na Seminarium:

12.06.2025, godzina 17:00, sala 3213 (budynek C, II piętro)

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 26-05-2025