Krasuska-Betiuk Marta , Małgorzata Jabłonowska, Sylwia Galanciak (red.) Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów. O poszukiwaniu, poznawaniu i tworzeniu samego siebie. Perspektywa teoretyczna i empiryczna

Krasuska-Betiuk Marta , Małgorzata Jabłonowska, Sylwia Galanciak (red.) Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów. O poszukiwaniu, poznawaniu i tworzeniu samego siebie. Perspektywa teoretyczna i empiryczna

Opis:

Jubileuszowy XX Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów. Zebrane w tym tomie teksty są pokłosiem XXIX Letniej Szkoły Młodych Pedagogów, która odbywała się w dniach 14–19 września 2015 roku w Pułtusku. Temat Letniej Szkoły brzmiał: O poszukiwaniu, poznawaniu i tworzeniu samego siebie. Perspektywa teoretyczna i empiryczna. Problematyka Szkoły obejmowała priorytetowe kwestie podmiotowości człowieka, zawarte w idei pracy nad sobą. Aktywność ta jest związana z samowiedzą, samoświadomością i doświadczaniem własnej wolności w kontekstach ponowoczesności. Istotne zagadnienia były uszczegóławiane interdyscyplinarnie, w świetle różnych teorii i dyskursów naukowych. Dyskusje młodych uczonych koncentrowały się wokół kwestii samopoznania, samowiedzy, pracy nad sobą, autoedukacji i samowychowania. Prezentację głównych tez wystąpień młodych pedagogów, zebranych w XX tomie w formie artykułów, poprzedzamy krótkim wprowadzeniem w problematykę. Jego celem jest próba określenia ramy konceptualnej nadesłanych referatów. Uzasadnienia teoretyczne problematyki samopoznania, autokreacji i pracy nad sobą odnajdujemy w koncepcjach filozoficznych, wybranych psychologicznych koncepcjach człowieka i w teorii wychowania. W zebranych tekstach poświęconych egzemplifikacji działań autokreacyjnych ich autorzy odwołują się do cech zjawiska pracy nad sobą opisanych szerzej w książce pt. Praca młodzieży nad sobą: z teorii i praktyki Marii Dudzikowej (1993), z której zaczerpnięto pytania: 1) Jaki rodzaj aktywności można nazwać pracą nad sobą i jakie realia psychospołeczne leżą u jej podstaw? 2) Do jakich możliwości zawartych w psychice człowieka, a także w świecie zewnętrznym należy się odwołać, aby móc wyłonić struktury tej aktywności? 3) Spełnienie jakich warunków jest niezbędne, by człowiek chciał i podejmował twórczą pracę nad sobą? 4) W jaki sposób można tworzyć samego siebie, a także przybliżać uczniom/ studentom ideę i praktykę samodoskonalenia? Pytania te wyznaczyły oś problemową dyskusji i debat naukowych, podejmowanych w trakcie XXIX LSMP. Dotychczas ukazało się 19 numerów Zeszytów Naukowych. Ich tematyka jest związana z problematyką Szkoły, która w danym roku się odbywała.

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Edycja:

1

Miejsce i data publikacji

Warszawa, 2016

Język

polski

ISBN:

978-83-64953-39-2

Liczba stron:

280

Rozmiar pliku:

8,95 MB

Typ publikacji:

praca naukowa

Keywords:

tożsamość, edukacja, praca nad sobą, dążenie do doskonałości

Pobierz