Opis:
Małgorzata Walkiewicz-Krutak – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog specjalny, tyflopedagog. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół funkcjonalnej diagnozy widzenia i rehabilitacji wzroku dzieci słabowidzących, mózgowego uszkodzenia widzenia, rozwijania orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. Autorka książki Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących (2009) oraz ponad trzydziestu artykułów i rozdziałów w publikacjach naukowych. Współredaktorka trzech monografii naukowych. Kieruje Podyplomowymi Studiami „Rehabilitacja Wzroku Słabowidzących” w Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Recenzowane opracowanie bez wątpienia należy uznać za niezwykle wartościowe, zarówno z naukowego, jak i diagnostycznego, rehabilitacyjnego i edukacyjnego punktu widzenia. Nie tylko podejmuje oraz obiektywnie analizuje w ujęciu teoretycznym i empirycznym zagadnienie mało znane, pomijane w realizowanych badaniach naukowych, stanowiące wyzwanie dla współczesnej pedagogiki specjalnej (nie tylko lokujące się w obszarze tyflopedagogiki, ale też w szeroko zdefiniowanym wymiarze wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami widzenia centralnego). Uważam, że wypełnia wskazane powyżej braki, ale również wprowadza polską tyflopedagogikę na drogę dostosowania do obecnych współcześnie tendencji rozwoju cywilizacyjnego i naukowo-badawczego. […] Nie mam wątpliwości, że znajdzie szerokie grono Czytelników zainteresowanych przedstawianymi w niej propozycjami, poglądami, koncepcjami, przemyśleniami i rozwiązaniami […].
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Marzenny Zaorskiej
Monografia jest efektem wieloletnich naukowych zainteresowań Autorki i stanowi teoretyczno-empiryczne studium małych dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia. Należy podkreślić, że jest to pierwsza w Polsce praca poświęcona tej problematyce. […] Monografia jest wartościowa w wymiarze teoretycznym, empirycznym i praktycznym. Jestem przekonana, że książka będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem szerokiego grona odbiorców: naukowców, badaczy i praktyków. Zdecyduje o tym nie tylko podjęta w niej oryginalna tematyka ale również sposób i jakość jej prezentacji.
Z recenzji wydawniczej dr hab. prof. APS Barbary Marcinkowskiej