Skrining Rozwoju Małego Dziecka

Aktualizacja: 28-07-2025



   29-05-2025


   14-05-2025


Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) w edukacji przedszkolnej

        

 

Bo jakie początki, takie będzie wszystko
Jan Komeński

Minister Edukacji zlecił Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zadanie w dziedzinie nauczania o charakterze wdrożeniowo-naukowym, polegającym na przygotowaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych w zakresie monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)

Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Numer umowy: MEN/2025/DEW/383

Kierownik projektu w APS: dr Radosław Piotrowicz

Kontakt: skriningsrmd@aps.edu.pl

Termin realizacji: 13.06.2025 r. - 31.12.2025 r.

Adresaci projektu: 

  • wizytatorzy kuratoriów oświaty: ds. edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego;
  • trenerzy-doradcy  metodyczni wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli;
  • koordynatorzy WOKRO, SCWEW;
  • powiatowi koordynatorzy, tj. pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek przedszkolnych, powiatowe centra edukacji.

Zadanie obejmuje:

  1. Opracowanie i walidacja Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną (czerwiec - październik 2025r.).
  2. Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF (wrzesień - grudzień 2025r.).
  3. Opracowanie pakietu materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów do realizacji szkoleń wewnętrznych w placówkach wychowania przedszkolnego, wspierających monitorowanie rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, w oparciu o obserwację funkcjonalną prowadzoną w toku codziennych aktywności przedszkolnych (lipiec- październik 2025r.).

SEMINARIUM INAUGURUJĄCE:

30 czerwca odbyło się seminarium "Monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)".

Seminarium stanowiło forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami resortu edukacji, instytucji wspierających rozwój edukacji włączającej oraz środowisk naukowych i praktyków dotyczących realizowanych projektów oraz planowanych nowych działań.

Relacja fotograficzna z wydarzenia >>

Nagranie ze spotkania >>

AKTUALNOŚCI 

Zadanie 1: Opracowanie i walidacja dodatkowego Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną

Obecnie:

  1. Opracowano arkusz dla dzieci kończących edukację przedszkolną stanowiący zakończenie pakietu Kwestionariuszy SRMD.
  2. TRWA REKRUTACJI  NAUCZYCIELI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, którzy podjęliby się walidacji w okresie wakacyjnym (pracują w tym czasie w przedszkolu, w którym są dzieci kończące edukację przedszkolną  i rozpoczynają z dniem 1.09 szkołę). Osoby zainteresowane zapraszamy do rejestracji : https://konferencje.aps.edu.pl/umowy_walidacja_SRMD/

Zadaniem jest:

  1. Wypełnienie arkusza SRMD - dla dzieci kończących edukację przedszkolną na podstawie danych z arkuszy obowiązujących w przedszkolu oraz obserwacji dziecka (dla każdego dziecka odrębny arkusz) - termin 07-08.2025.
  2. Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej dotyczącej arkusza dla nauczyciela - termin 08-09.2025.
  3. Badanie walidacyjne dziecka jest płatne dla osoby wykonującej badania. Po zarejestrowaniu i wypełnianiu danych rejestracyjnych, przygotowana zostanie umowa zlecenie na realizację badań przez APS, która zostanie przesłana do badającego.
  4. Badający otrzymuje plik pdf z arkuszem oraz link do wersji elektronicznej badania oraz instrukcje.

Zgoda rodzica/opiekuna prawnego na udział dziecka w badaniu plik PDF

Zadanie 2: Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3 - 6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF.

ZAPISY  DO PROGRAMU SZKOLENIOWEGO  DO 10 WRZEŚNIA 2025 R. 

ZAPISY  DO PROGRAMU SZKOLENIOWEGO  DO 10 WRZEŚNIA 2025 R. 

  1. Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej  kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli (po 1 osobie z ośrodka),  
    Strona zapisów:  https://konferencje.aps.edu.pl/srmd
  2. Przedstawicieli placówek z terenu powiatu - kwalifikowany jest jeden podmiot z terenu powiatu w zakresie: WOKRO, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centra Edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW, placówki wychowania przedszkolnego.
    Strona zapisów: https://konferencje.aps.edu.pl/srmd-powiat

Regulamin udziału w projekcie do pobrania

Umowa udziału w projekcie do pobrania

W  PRZYGOTOWANIU

Realizacja modułu szkoleniowego (18 godz. online) dla zapisanych koordynatorów – godz. wrzesień-grudzień, 2025. (16 grup szkoleniowych z podziałem na województwa).

Zadanie 3: Opracowanie webinariów i materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów (lipiec- wrzesień 2025)

  1. Konsultacje dla liderów i placówek przedszkolnych (październik-grudzień, 2025)
  2. Wdrożenie – Seminaria na poziomie wojewódzkim (listopad-grudzień, 2025)

Projekt uzupełnia działania realizowane w ramach kluczowych przedsięwzięć w tym obszarze takich jak:

  • Opracowanie i pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: MEiN/2021/DWKI/80 (2021-2022).
  • Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, (Uniwersytet Śląsk (lider),APS. UMCS, UAM, KUL- MEiN/2022/DWEW/1070 (2022-2024).
  • Realizacja zadania w dziedzinie nauczania, dotyczącego rozwijania kompetencji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) kadr jednostek systemu oświatowy, które pełnią funkcję wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno- opiekuńczych MEiN/2023/DWEW/2356 – projekt zrealizowany w 2023 r.
  • Projekt IBE-PIB pn. „Wspierania dostępności edukacji dzieci i młodzieży” i „Kariera bez barier”, 
    działania projektowe realizowane przez  IBE-PIB we współpracy z UNICEF projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
  • Wsparcie oferowane przez specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) oraz Centrum Koordynacyjne SCWEW, utworzone w ORE.

Nowe zadanie wpisuje się w długofalowe działania na rzecz rozwoju edukacji opartej na indywidualnym podejściu do potrzeb rozwojowych każdego dziecka.

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 17-06-2025