Konferencje, seminaria, wydarzenia

Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Pedagogiki Społecznej

DYSKURS O DZIECIŃSTWIE I EDUKACJI SPOŁECZNEJ


Konferencja odbędzie się 2 i 3 czerwca br. i stanowić będzie zwieńczenie 15. Szkoły Letniej UNESCO. Otwieramy rejestrację abstraktów.

Konferencja "Discourses of childhood and social education" wpisuje się w obchody stulecia Akademii Pedagogiki Specjlanej im. Marii Grzegorzewskiej i została objęta patronatem UNICEF Polska oraz Polskiego Komitetu ds. UNESCO.

W drugim dniu konferencji planowana jest Akademia Młodych Naukowców oraz sesje on-line, związane między innymi z obchodami dziesięciolecia wiodącego pisma międzynarodowego pedagogiki społecznej wydawanego na UCL w Londynie - "International Journal of Social Pedagogy".

Serdeczni zapraszamy do udziału


Informacje organizacyjne

Termin: 2-3 czerwca 2022 r.
Miejsce: on-line oraz w Warszawie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej przy ul. Szczęśliwicka 40
Opłaty konferencyjne: 400 zł za udział czynny na miejscu i 200 zł za udział online lub przy zniżce dla uczestników szkoły letniej UNESCO
Rejestracja, szczegółowe informacje: strona Konferencji - Discourses of childhood and social education
Wydarzenie w mediach społecznościowych: Facebook


Rada Naukowa Konferencji

Afryka:

Gatitu Kiguru, PhD, Kenyatta University, Kenya
Phyllis W. Mwangi, PhD, Kenyatta University, Kenya

Ameryka:

Prof. Kathleen Manion, Royal Roads University, Canada
Taiwo Afolabi, PhD, University of Regina, Canada
Prof. Darrick Smith, University of San Francisco, USA
Prof. Kathleen Tacelovsky, Lebanon Valley College, USA
Cecilia Zsogon, PhD, University of Buenos Aires, Argentina

Europa

Prof. Rudi Roose, UGent, Belgium
Prof. Lieve Bradt, UGent, Belgium
Assc. prof. Višnja Rajić, PhD, University of Zagreb, Faculty of Teacher Education
Asst. prof. Adrijana Višnjić-Jevtić, PhD, University of Zagreb, Faculty of Teacher Education
Prof. Ivo Jirásek, Tomas Bata University in Zlín, Czech Republic
Rebecca Budde, PhD, Potsdam University of Applied Sciences, Germany
Prof. Florica Ortan, University of Oradea, Romania
Julien Kiss, PhD, University of Oradea, Romania
Adriana Aubert Simon, PhD, Universitat de Barcelona, Spain (RN10 coordinator)
Cecilio Lapresta-Rey, PhD, University of Lleida (UDL), Spain 
Professor Michael Brown, Director of Graduate Studies in the School of Nursing and Midwifery at Queen's University, Belfast, UK
Prof. Claire Cameroon, UCL, UK
Dr Gabriel Eichsteller, ThemPra Social Pedagogy, UK

Środkowy Wschód

Prof. Moshe Shner, Oranim Academic College, Israel

Polska

Prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, UAM, KNP PAN
Prof. dr. hab. Joanna Madalińska-Michalak, UW, WERA
Prof. Piotr Kostyło, UKW, PTP
Prof. Joanna Ostrouch-Kamińska, UWM
Prof. Jerzy Nikitorowicz, UwB
Prof. Miroslaw Sobecki UwB
Prof. Agnieszka Naumiuk, UW
Prof. Danuta Lalak, UW
Prof. Alicja Szerląg UWr
Prof. dr hab. Mirosław Szymański, APS
Prof. Anna Perkowska-Klejman, APS
Prof. Anna Odrowąż-Coates, APS

Konferencja uzyskała dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doskonała Nauka” DNK/SP/513983/2021

Program konferencji

DYSKURS O DZIECIŃSTWIE I EDUKACJI SPOŁECZNEJ

2-3 czerwca 2022 @ Akademia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Podczas konferencji będziemy obchodzić 10-lecie International Journal of Social Pedagogy IJSP (UCL, Londyn)

Potwierdzeni mówcy:

prof. Claire Cameroon UCL, Wielka Brytania; prof. Darrick Smith University of California, USA; prof. Rudi Roose UGent, Belgia; prof. Kathleen Manion Royal Roads University, Kanada; prof. Mahesh TS (Indie), Stephen Okpadah, Nigeria; prof. Višnja Rajić, Uniwersytet w Zagrzebiu, Chorwacja; prof. Ivo Jirásek, UTB, Czechy; dr Tore Bernt Sørensen, UJ, Dania;

Akademia Młodych Naukowców PERA 3 czerwca 2022 r.

Współfinansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki „Doskonała Nauka” DNK/SP/513983/2021
Link do rejestracji
DYSKURS O DZIECIŃSTWIE I EDUKACJI SPOŁECZNEJ https://konferencje.aps.edu.pl/discourses/

Nagrody im. Janusza Korczaka dla Globalnego Południa 2021 przyznane

 

Laureatami Nagrody im. Janusza Korczaka dla Krajów Globalnego Południa 2021 są: Mahesh TS Kierownik Katedry w Prasanna College of Ayurveda & Hospital, Indie oraz Pan Stephen Ogheneruro Okpadah z Bowen University w Nigerii i z Warwick University w Wielkiej Brytanii. Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, prof. Barbara Marcinkowska oraz Komitet Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka podjęli decyzję o przyznaniu prof. Maheshowi TS nagrody im. Janusza Korczaka dla Krajów Globalnego Południa 2021 w kategorii Distinguished Scholar. Nagroda jest uznaniem wkładu Profesora w rozwój nowatorskich podejść do tradycyjnej medycyny i filozofii ajurwedyjskiej we współczesnych kontekstach społeczno-edukacyjnych. Decyzję tę potwierdzają liczne publikacje naukowe z zakresu edukacji wyprawcowane w ramach działalności publikacyjnej Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka. Pan Stephen Okpadah jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Bowen w Nigerii i słuchaczem studiów doktoranckich na Uniwersytecie Warwick w Wielkiej Brytanii. Nagroda w kategorii Emerging Scholar została przyznana w uznaniu licznych publikacji naukowych wypracowanych w ramach działalności publikacyjnej Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka.
Serdecznie dziękujemy Fundacji Inspirator, która jest w tym roku współfundatorem nagród. 

Rozstrzygnięcie konkursu

Zwycięzców ogłoszono podczas konferencji międzynarodowej International Scientific Conference "Education and the challenges of the multicultural world”.

Z radością informujemy iż kapituła konkursu z dziedziny nauki i kultury "Jak to jest być mną"

w składzie :

Przewodnicząca dr hab. Anna Odrowąż-Coates, APS

Wice-przewodnicząca dr Urszula Markowska-Manista, UW

Członkinie jury: Magdalena Maciak, Ewelina Żurek, Agata Michałowska, Beata Przygoda, Izabela Barankiewicz

Przyznała 3 nagrody w następującym porządku:

Miejsce 1 - Szymon Fortuna - VI Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Krakowie

Miejsce 2 - Weronika Durka - V Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie

Miejsce 3 - Amelia Błażusiak - II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Nowym Sączu

Obrady jury były bardzo trudne, gdyż prace były na bardzo wysokim poziomie, były ciekawe, inspirujące, oryginalne, autentyczne, piękne. Niezwykle trudno było wyłonić tylko 3 prace. Wszystkim uczestnikom i uczestniczkom konkursu serdecznie dziękujemy. Jesteśmy poruszeni, wzruszeni, zafascynowani i podbudowani Waszymi zgłoszeniami. Dziękujemy też nauczycielom i rodzicom zaangażowanym w zgłoszenia.

Gratulujemy zwycięzcom!

Nagrody zostały przesłane pocztą.

Zwycięzców ogłoszono podczas konferencji międzynarodowej International Scientific Conference "Education and the challenges of the multicultural world”.

Konkurs Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka  

“Jak to jest być mną?”

              Ogłaszamy konkurs z dziedziny nauki i kultury na najlepszy esej biograficzny dla osób w wieku 14-17 lat

 

Okazja dla młodych ludzi na zaprezentowanie zdolności, kreatywności, warsztatu pisarskiego, ale też na odkrycie siebie, refleksję nad swoim miejscem w świecie rówieśników i dorosłych.  

Tematyka prac: 

  1. „Jak to jest być nastolatkiem w ….? (w miejsce kropek można wpisać w mojej rodzinnej miejscowości lub w mieście, na wsi) Interesuje nas jak to jest w szkole, w sieci, w domu, w okolicy, w komunikacji, w sklepie, u lekarza, na spacerze, w relacjach towarzyskich itp. 
  2. „Jak mi było w….(w miejsce kropek można wpisać w mojej rodzinnej miejscowości lub w mieście, na wsi) podczas pandemii i lekcji online? Interesuje nas jak to było w sieci, w szkole, w domu, w okolicy itp. czy szkoła online była w jakiś sposób atrakcyjna, czy też nie. 

Miejsce i termin składania prac konkursowych: 

Prace przesyłać należy do końca grudnia 2020 

na adres poczty e-mail: 

unescochair@aps.edu.pl 

z dopiskiem w tytule „KONKURS 2020” 

Kryteria: 

By wziąć udział w konkursie praca musi być na temat 1 lub 2 

Ocenie podlegać będą : 

  1. Prezentacja sytuacji
  2. Interesujący styl
  3. Walory językowe i jakość.Nie przewiduje się ograniczeń redakcyjnych dot. długości tekstu, ani jego formatowania. Prosimy jednak by prace przesłać w formacie WORD lub Rich Text albo wklejone w treści maila.  

Prosimy nie zapomnieć o załączeniu danych kontaktowych:  

imienia i nazwiska, wieku, nazwy szkoły i miejscowości.  

Najlepsza praca w języku polskim lub w języku angielskim zostanie nagrodzona atrakcyjną nagrodą rzeczową, miejsce drugie i trzecie dyplomem laureata.  

Prace oceniać będzie niezależne jury, a po zanonimizowaniu zostaną one wykorzystane w badaniach naukowych poświęconych partycypacji młodzieży. 

Autorzy zgłoszonych do konkursu prac, niezależnie od tego, czy zostaną one nagrodzone otrzymają certyfikaty udziału w konkursie (wystawione przez Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka, działającą w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie).  

UWAGA 

Prace w języku angielskim mogą zostać dodatkowo wyróżnione zaproszeniem do udziału w partycypacyjnych badaniach naukowych. 

Ogłoszenie nazwisk zwycięzców odbędzie się w styczniu 2021, nagrody zostaną wręczone podczas uroczystej Gali lub przesłane pocztą (na życzenie laureata). 

Podczas zgłoszenia pracy formularz zgody opiekuna prawnego, regulamin konkursu oraz informacja o przechowywaniu i przetwarzaniu danych osobowych (RODO) zostaną wysłane mailem zwrotnym.

 Nagrody

1 miejsce - Tablet Samsung A7 (2020) i słuchawki Logitech G332 z mikrofonem - do gier i nauki zdalnej, Pendrive USB, łączna wartość nagrody 1500 PLN

2 miesjce - Słuchawki Logitech G332 z mikrofonem - do gier i nauki zdalnej, kubek termiczny, Pendrive USB, łączna wartość nagrody 240 PLN

3 miejsce -słuchawki Logitech G332 z mikrofonem - do gier i nauki zdalnej, Pendrive USB, łączna wartość nagrody 200 PLN

REGULAMIN KONKURSU z dziedziny nauki i kultury „JAK TO JEST BYĆ MNĄ” więcej...

Zgoda rodzica/opiekuna prawnego na udział dziecka w konkursie „JAK TO JEST BYĆ MNĄ” więcej...

 

                                                                                                     Warszawa 22/09/2020

 

Międzynarodowa Konferencja Naukowa

Edukacja a współczesne wyzwania wielokulturowego świata– perspektywa interdyscyplinarna

Konferencja współfinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Program Doskonała Nauka (DNK/SP/464866/2020)

W konferencji internetowej wzięło udział 200 aktywnych uczestników i 1800 obserwatorów. Transmisja na żywo jest nadal dostępna tutaj:

https://www.facebook.com/events/416018169391254/?post_id=508674963458907&view=permalink

Obecnie pracujemy nad dostępnymi wersjami pojedynczych prezentacji, które będą dostępne w APSKanał YouTube wkrótce.

Współczesny świat jest pełen różnorodnych, zaskakujących wydarzeń, powstających w wyniku dynamicznych zderzeń, często ze swej natury sprzecznych. Człowiek, osadzony w świecie różnych systemów aksjologicznych i dyskursów, staje się uczestnikiem gry racji i przekonań, które utrudniają dialog i mogą być źródłem konfliktów. W tej perspektywie kluczowe pytanie dotyczy roli edukacji w przygotowaniu ludzi do życia w wielokulturowym świecie, naznaczonym nowymi możliwościami i wyzwaniami. Odpowiedź wymaga szerokiego spojrzenia, co wiąże się z koniecznością przyjęcia perspektywy interdyscyplinarnej.

Głównym celem konferencji jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni naukowej do podjęcia szerokiej debaty na temat edukacji w kontekście wyzwań wielokulturowego świata.

Miejsce wydarzenia:

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Data wydarzenia:

21-22 stycznia 2021

Ogranizator:

Zakład Podstaw Pedagogiki/Instytut Pedagogiki/Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka

Osoba odpowiedzialna:

dr Ewa Dąbrowa

telefon: 608585169

e-mail: edab@aps.edu.pl

Osoby do kontaku:

dr Marcin Szostakowski mszostakowski@aps.edu.pl

mgr Dagmara Kostrzewska dkD4@aps.edu.pl

Komunikat 1 więcej...

Projekt współfinansowany w ramach programu

Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Doskonała Nauka” więcej...

Link do rejstracji:

https://konferencje.aps.edu.pl/edukacjawobecwyzwan/zgloszenie.html

 Patronat Honorowy  więcej...

 

Komitet Naukowy Konferencji

Bernadette Brereton (ESA Research Network 10 - Co-Ordinator) is a doctor and an engaged HE teacher and researcher of 30 years’ experience, who has a significant number of professional accomplishments in her practice, scholarship and leadership. In 2020, she was one of nine nominees for the inaugural NFTL Teaching and Learning Research Fellowship, the most prestigious national individual teaching and learning awards in higher education in Ireland. As a NFTL Teaching Expert and previous member of the NFTL Professional Development Expert Group, she has a track record in informing policy change in teaching and learning and professional development. She has a wealth of hands-on experience in promoting technological enablement, inclusivity and student engagement. She is an excellent communicator with a strong national and international profile. She builds communities of practice and strengthens the scholarship of teaching and learning (SoTL) through her work as a research leader, journal editor, author and reviewer.

Stéphanie Cassilde is both a developing economist and a sociologist. She focuses on the interaction between language and space. Language may refer to categorization processes, the way facts, ideas, etc. are described and analyzed. Space may refer to a concrete space (home for instance) or to representations, preferences. She is interested in the iterations of preferences and behaviors of individuals in social spaces toward their identities, social links (cohesion/conflict), housing (place to live), language and space. Her current interests include using competitive theoretical frameworks at the same time to both analyze dedicated question and shed light on knowledge production and dissemination.

Agnieszka Cybal-Michalska is professor of social sciences at the Adam Mickiewicz University in Poznań, dean of the Faculty of Educational Studies of this university, chairman of the Pedagogical Sciences Committee of the Polish Academy of Sciences. Her research areas include youth, culture, social and work pedagogy, and the sociology of education.

Keiji Fujiyoshi is a Professor at Otemon Gakuin University, Osaka, Japan. His research concerns roles of archives in a society. He is interested in how people in a society deal with the past as their common heritage. He has ever convened three sessions on the theme in 2008 (The 38th World Congress of the International Institute of Sociology (IIS) in Budapest, Hungary), in 2010 (The 83rd Annual Meeting of Japan Sociological Society (JSS) in Nagoya, Japan) and in 2012 (The 40th World Congress of IIS in Delhi, India). He joined the ISA RC25 in 2014 when the 18th World Congress of the ISA was held in Yokohama, Japan by the invitation of Dr. Celine-Marie Pascale whom he met at the IIS Congress in India. He then joined the RC25 board as Webmaster and enjoyed his role under the presidency of Amado Alarcón Alarcón from 2014 to 2018.

Sribas Goswami is an Assistant Professor in the Department of Sociology at Serampore College, University of Calcutta, where he has been since 2007. His research interests span both Sociology and Social Anthropology. Much of his work has been on problems of urban population, Land Acquisition and applied sociology. Dr. Goswami’s most recent books are Urbanisation Development and Discourse of Slum (New Delhi Publishers, 2015) and Land Acquisition India: Problems and Prospects (New Delhi Publishers, 2020). He is the author of more than sixty research papers and has co-authored books namely Coal mining, Communities and the Environment and Symbolic violence in socio-educational contexts: A post-colonial critique (Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2017).

Halina Grzymała-Moszczyńska is a psychologist and religious scholar, professor of human science at the Jagiellonian University in Krakow and at the University of Social Sciences and Humanities in Warsaw. He is part of the Polish Diaspora Research Committee at the Polish Academy of Arts and Sciences and the Migration Research Committee of the Polish Academy of Sciences. She is a specialist in clinical psychology, cultural psychology, cross-cultural psychology, psychology of migration, psychology of religion and religious studies.

Kathleen Manion is an educator and researcher, associate professor, who has spent the past 20 years working within social and community services. She is passionate about social justice and social inclusion and particularly interested in helping to bridge the gap between practitioner experiential knowledge, academic theory and policy objectives across multiple disciplines. Manion's interests lean towards supporting children and young people to reach their full potential. Using a variety of qualitative and quantitative research methodologies and community engagement processes, Manion has worked on projects tackling issues related to child protection, homelessness, healthy early childhood development, environmental protection, family violence, youth justice, and international social work.

Before joining Royal Roads in 2013, Manion’s diverse experience included research and practice in various countries and settings, working at both a national ministerial level and also at the grassroots. She has had a range of policy, practice, research and academic experience in social work, social justice and community development. She has taught various social work, sociology and research methodology courses at the University of East London and Vancouver Island University. Manion completed her undergraduate studies at the University of Waterloo (BA in psychology, diploma in peace and conflict studies and certificate in social work). She earned her master’s (international social work and community development studies) and her PhD in sociology from the University of East London in the UK. Manion's doctoral studies focused on the perceptions of the interventions with commercially sexually exploited girls in Canada, Australia and the United Kingdom.

Barbara Marcinkowska  is the Rector at the Maria Grzegorzewska University in Warsaw, expert in diagnosis, development and support of people with special educational needs and severe degree of conjoint disabilities, focussed on research and didactics for teachers and especially teachers involved with special education.

Joanna Madalińska-Michalak is a Full Professor of Social Sciences (Educational Research). She is based at the Faculty of Education, University of Warsaw, Poland. She is a Head of the Chair of Didactics and Teacher Education, a member of the Board of Scientific Discipline, University of Warsaw and a member of the University Board of the Pedagogical University in Cracow, Poland. She is a Honorary Professor at School of Education, Aarhus University. She is a member of editorial boards and a member of reviewers’ panels for such scientific journals as Teachers and Teaching: Theory and Practice, European Journal of Teacher Education and South African Journal of Education. Her research work has focused on teacher education, educational leadership, teachers’ and school principals’ development, and research ethics. Now, she is involved in the ICET-MESHGuidlines research on Teacher Experience and Practices in the time of Covid-19 and in the ISSPP project on school leadership. She is involved with global, international, and national scientific organisations. She is a Vice-President of World Education Research Association (WERA), Chair of the Teacher Education Policy in Europe (TEPE) Scientific Network, and President of the Polish Educational Research Association (PERA).

Jerzy Nikitorowicz is professor, head of the Department of Intercultural Education at the University of Bialystok, long-term dean of the Faculty of Pedagogy and Psychology and Rector of the University of Bialystok in 2005–2012, scientific secretary of KNP PAN, chairman of the Team for Culture Pedagogy and Intercultural Education of the Polish Academy of Sciences, chairman of the Association for Supporting Intercultural Education. Author of books and articles on regional, multicultural and intercultural education, organizer of conferences on intercultural education.

Jim McKinley is an associate professor of applied linguistics and TESOL at UCL Institute of Education, University of London. His research explores implications of globalisation for L2 writing, language education, and teaching in higher education, particularly concerning English medium instruction. His work appears in journals such as Higher Education, Studies in Higher Education, Teaching in Higher Education, and Applied Linguistics. He has co-authored and co-edited several books on research methods in applied linguistics, including Data Collection Research Methods in Applied Linguistics (Bloomsbury, 2020) and The Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics (2020), and he currently serves as an editor-in-chief for the journal System.

Anna Odroważ-Coates is professor and the Chairholder at the UNESCO Janusz Korczak Chair in Social Pedagogy, expert in social inclusion, social inequalities: ethnicity, gender and religion, human rights, and children’s rights issues in education. Member of the Executive Boards of RC25 ISA, International Janusz Korczak Association (IKA) and Polish Pedagogical Association. Recent book “Socio-Educational Factors and the Soft Power of Language: The Deluge of English in Poland and Portugal” (2019).

Barbara Pasamonik is professor of social sciences, graduate of cultural studies at the University of Wrocław and the School of Social Sciences at IFiS PAN in Warsaw. Currently he works as a cultural sociologist at the Institute of Philosophy and Sociology of the Academy of Special Education in Warsaw. Her research interests include clashes of cultural values, intercultural dialogue, dilemmas of tolerance in multicultural societies and the gender perspective in migration research. She is the author of articles on the dilemmas of multiculturalism, paradoxes of tolerance and integration of European Muslims, published in in "The Social Studies", "Education", "Education and Dialogue", "The International Affairs Review" and in "Culture and Society".

Viviane Resende holds a Ph.D. in Linguistics. She is a professor at the University of Brasília, Brazil, where she is also  Coordinator of the Language and Society Studies Center and the Critical Discourse Studies Laboratory.

Sławomir Ratajski is an artist, diplomat, professor, lecturer at Warsaw’s Academy of Fine Arts (ASP). Completed his studies at the Graphic Arts Department of Warsaw’s Academy of Fine Arts (ASP) under professors Halina Chrzostowska and Jerzy Tchórzewski. Taught at the ASP from 1987, initially ran a painting and drawing studio within the Graphic Arts Department. Presently head of the General Visual and Applied Arts Chair of the Media Art Department. On April 1st 2011 nominated professor of Fines Arts. Nominated Secretary of State at the Ministry of Culture and the Arts in Prime Minister Jerzy Buzek’s government. Responsible for international relations, among others organised Polish culture promotional events at the Frankfurt International Book Fair in 2000, as well as Expo 2000 in Hanover. Was also involved in creating the Juliusz Słowacki Museum in Krzemieniec. Co-author of “Polish Government Arts Policy 1999-2001”. Ambassador of the Polish Republic to Argentina and Paraguay during 2001-2005, and Cuba in absentia in 2006. During that time responsible for numerous initiatives throughout Latin America promoting Poland through its culture, including exhibitions, concerts, Chopin Festivals and the Gombrowicz Year Programme. On returning to Poland, Secretary General for the Polish National Commission for UNESCO from 2007.

Moshe Shner is a senior lecturer at Oranim Academic College of Education. Shner got his Ph.D. in Jewish philosophy from the Jewish Theological Seminary of America in NYC, where he studied the impact of the Holocaust on Jewish identity. His academic teaching includes topics in Jewish philosophy, Jewish education, Holocaust Education, and the challenge of modern identities, interfaith dialogues, and multicultural education in a post-Holocaust world. A special place in his writings and teaching is dedicated to the legacy of the Polish-Jewish educators Janusz Korczak and Itzhak Katzenelson. Besides Judaic studies, he deals with cross cultural Global Education programs, online pedagogy and the challenge of the Internet World to traditional teaching-learning paradigms. Shner published In the Beginning there was the Holocaust: a Spiritual Journey into the Abysses of History. Jerusalem: Magness Press (2013),  Born Virtual: Free Human Spirit in a Borderless World. Tel Aviv: Mofet Institute (2012), and Korczak and Katzenelson – two Educators in the Abysses of History. Tel Aviv: Tel Aviv University School of Education (2011). Shner is a board member of the Ghetto Fighters' House Holocaust Museum.

Darrick Smith is an Assistant Professor of Educational Leadership at the University of San Francisco and Co-Director of the School of Education’s new Transformative School Leadership (TSL) program. His research interests are culturally responsive discipline practices; critical pedagogy; transformative school leadership, and social justice schooling. Dr. Smith is the founder and former Director of the TryUMF (pronounced "triumph") program in Oakland, CA and formerly served as the Co-Director/Principal of the June Jordan School for Equity in San Francisco. He has served as a trainer and administrative coach in local school districts as well a Center Director under the Foundation for California Community Colleges- the system for which he still consults as a trainer for the statewide Professional Learning Network. Nationally, Dr. Smith also currently serves as a national consultant for the Now is the Time Technical Assistance (NITT-TA) Center funded through the U.S. Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA) and was recently an advisor to The "Centre of Reflexive Education and Intrapersonal Development" project in Warsaw, Poland. Dr. Smith’s pathway has led him to speak at a number of national and statewide conferences on issues of educational reform as well as work in California’s correctional facilities while maintain his lifelong dedication to resistance efforts in the Greater Bay Area of Northern California. Such experience has shaped both his research agenda and his pedagogy for the last 20 years.

Bogusław Śliwerski is educator, full professor at the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź and the Academy of Special Education in Warsaw; honorary doctor of UMCS in Lublin (2014), UKW in Bydgoszcz (2016), KUL in Lublin (2017), UKSW in Warsaw (2020), National Academy of Pedagogical Sciences in Ukraine (2019); Honorary Professor of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn and the University of Silesia; b. chairman of the Pedagogical Sciences Committee of the Polish Academy of Sciences (2011-2019), member of the Humanities and Social Sciences Section of the Central Commission for Degrees and Titles (former chairman 2013-2016) and member of the Scientific Improvement Council (from 2019). Recently, he published, among others: Habilitation tourism of Poles to Slovakia in 2008-2016. Critical Study (Łódź 2018); Pedagogy of scout education (Krakow 2018); Books (not) worth reading? (Krakow 2017), Furniture for school democracy (Warsaw 2017), Habilitation. Diagnosis. Ethics Procedures. Postulates (Krakow 2017), Scouting as a source of pedagogical passion (Krakow 2016); Education (in) politics - politics of (in) education. Inspirations for research on educational policy (Krakow 2015); Diagnosis of the socialization of the public education of the Third Republic of Poland in the corset of centralism (Krakow 2013); General pedagogy. Basic regularities (Krakow 2012). Editor-in-chief of the quarterly "Studia z Teorii Wychowania". Research interests: general pedagogy, philosophical and theoretical foundations of education, comparative pedagogy, andragogy and (early) school pedagogy.

Lise Widding Isaksen is a professor at the Department of Sociology at the University of Bergen, Norway. Her research interests are gender, social stratification, international migration, and welfare/social politics. She has written extensively on gender, power, and the welfare state, with special emphasis on the social and political organization of public and private care work. She is a member of the European Sociological Association and Nordic Migration Network. She is coordinator for Research Network 33 ‘Women’s and Gender Studies’ in European Sociological Association (2017-2021). Selected recent publications: 'Egalitarian Ideologies on the Move: Changing Care Practices and Gender Norms in Norway.' (with Mariya Bikova) Journal of European Social Policy, 2019, 'Local loops and micro-mobilities of care. Rethinking care in egalitarian contexts' (with Lena Näre) Journal of European Social Policy, 2019, 'Migration, Gender dynamics and Social Reproduction: Polish and Italian Mothers in Norway' (with Ela Czapka) in Haukanes and Pine (2020) Intimacy and mobility in the era of hardening borders: Gender. reproduction, regulation.' Manchester University Press (forthcoming).

Konferencja w Nigerii

Anna Odrowąż-Coates, Kurator Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka Pedagogiki Społecznej została zaproszona do wygłoszenia wykładu plenarnego 
poświęconemu pedagogii teatru oraz sylwetce Janusza Korczaka podczas trwającej właśnie
konferencji międzynarodowej "THEATRE FOR CHILDREN AND YOUNG PEOPLE: EMERGING TRENDS" 
przygotowanej przez międzynarodowe stowarzyszenie 
ASSITEJ - International Association of Theatre for Children and Young People
Linki do wydarzenia:

 

Wydarzenia 2019

Międzynarodowa konferencja organizowana przez: RC25 «Język i społeczeństwo» Międzynarodowego Towarzystwa Socjologicznego oraz przez Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Konferencja międzynarodowa - Interim Conference RC 25 ISA 2019 - Language and Society- zadanie finansowane w ramach umowy nr  762/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę

Language and Society. Research Advances in Social Sciences,
26-27.09.2019 - galeria zdjęć

Celem konferencji jest promowanie dyskusji między socjologami, socjolingwistami i innymi naukowcami społecznymi na temat relacji między językiem a społeczeństwem.

Program konferencji

Księga abstraków

Międzynarodowa Konferencja: Janusz Korczak's Pedagogical Ideas: Framing the future of a respectful world for children and their rights, 24-25.10.2019 University of Patres, Grecja.

Interdisciplinary and Intersectional Challenges in Childhood and Children's Rights Studies

Dates: 26.-27. March 2020.

Venue: University of Applied Sciences, Potsdam (Germany).

Konferencje, seminaria, wydarzenia 2018

Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka informuje i zaprasza:

Aktywności i publikacje w roku 2018

7 lutego 2018: Warsztaty: Jak dobrze przygotować projekt typu Partnerstwa strategiczne w sektorze szkolnictwa wyższego – konkurs wniosków 2018 r.

6 lutego 2018: Spotkanie informacyjne: Partnerstwa strategiczne w sektorze szkolnictwa wyższego – konkurs wniosków 2018 r.

Spotkanie z książką - 24 stycznia 2018 roku

Ukazały się drukiem dwie publikacje naukowe recenzowane przez prof. Jerzego Nikitorowicza:

  • Pasamonik B., Markowska-Manista U. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Tom 1. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, ISBN 9788364953-82-8.
  • Markowska-Manista U., Pasamonik B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna, Tom 2. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, ISBN 9788364953-83-5.

 

  • W dniu 19 stycznia 2018, sekretarz organizacyjna Katedry UNESCO, mgr Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak, uczestniczyła w szkoleniu: Najnowsze zmiany w zasadach podejmowania i odbywania studiów wyższych przez cudzoziemców.

Archiwum działań:

Działania w roku 2017

Listopad

  • W dniach 26 listopada 2017 - 1 grudnia 2017, w ramach Programu Erasmus+ Staff Mobility for Training, sekretarz organizacyjna Katedry UNESCO - mgr Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak, realizowała program wizyty studyjnej na University of Applied Sciences, Poczdam, Niemcy.

Głównymi celami tego wyjazdu było:

  1. Zapoznanie się z dobrymi praktykami w zakresie administracyjnego wsparcia potencjału naukowego i dydaktycznego kadry akademickiej (w kontekście umiędzynarodowienia).
  2. Nawiązanie bliższych relacji zawodowych, na poziomie uniwersyteckim, między Katedrą UNESCO im. J. Korczaka APS a kadrą M.A. Childhood Studies and Children’s Rights (MACR).

Wrzesień

  • 11. Międzynarodowa Szkoła Letnia "Międzynarodowe doświadczenia w zakresie adaptacji dzieci - uchodźców i migrantów - teoria, badania, praktyka"

    W dniach 7 - 16 września 2017 roku odbyła się 11-ta Międzynarodowa Letnia Szkoła organizowana przez Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka pod tytułem: "Międzynarodowe doświadczenia w zakresie adaptacji dzieci-uchodźców i migrantów - teoria, badania, praktyka".

Szkoła w liczbach:

  • 9 dni intensywnych zajęć.
  • 14 uczestników z Albanii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogóry, Gruzji, Mołdawii, Federacji Rosyjskiej, Rumunii, Turcji oraz Ukrainy.
  • 25 wykładowców i ekspertów z Grecji, Izraela, Niemiec, Polski, Somalii, Sudanu.
  • Trzeci Międzynarodowy Kongres Praw Dziecka i Ósma Międzynarodowa Konferencja Korczakowska pt.: „Otwarte okno - poczucie wolności”

Organizator: Rzecznik Praw Dziecka RP oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka

Partnerzy: Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Czas: 13-15 września 2017

Miejsce:  Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
ul. Mordechaja Anielewicza 6
00-157 Warszawa, Polska
http://www.polin.pl/pl

Zapraszamy na stronę konferencji: http://www.korczak2017.com/ zachęcamy też do zapoznania się z informacją zamieszczoną pod linkiem.

Czerwiec

  • Projekt: "Wolontariat szkolny przestrzenią działań na rzecz środowiska lokalnego i kształtowania postaw obywatelskich uczniów i uczennic"

Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka APS objęła honorowym patronatem i udzieliła wsparcia merytorycznego i organizacyjnego niniejszemu projektowi, realizowanemu w Szkole Podstawowej nr 23 im. Edwarda Szymańskiego w Warszawie.  

Czas trwania projektu: listopad 2016 - czerwiec 2017.

Maj

  • Współprganizacja wizyty studentów i wykładowców z Oranim College of Education w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej i spotkania z polskimi studentami, 9.05.2017, Warszawa.

Kwiecień

  • Wrocław: Światowa Stolica Książki UNESCO 2016 - zbiórka na elementarze dla Konakry (Gwinea)

23 kwietnia 2017 r. Wrocław przekarze Konakry tytułu Światowej Stolicy Książki UNESCO.

Światowa Stolica Książki UNESCO: Wrocław 2016 (23.04.2016-22.04.2017)

Przekaże także (jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2017/2018) 100 000 elementarzy dzieciom z Gwinei - pierwszoklasistom w Konakry.

Aby zrealizować ten cel potrzebne są fundusze.

Ze względu na uruchomienie w Konakry nowej Biblioteki Narodowej i bardzo ograniczone zbiory, którymi dysponuje dotychczasowa niewielka placówka, prosimy, w imieniu organizatorów zbiórki, o przekazywanie na rzecz Konakry książek w języku francuskim, w celu stworzenia księgozbioru nowej Biblioteki Narodowej Gwinei.

Prosimy o wsparcie tego szczytnego projektu.

Projekt koordynuje Fundacja Art Transparent

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Luty

W dniu 27 lutego 2017 roku w Krakowie odbyło się spotkanie Kierowników Katedr UNESCO w Polsce, którego gospodarzem było Centrum Międzynarodowej Promocji Technologii i Edukacji AGH – UNESCO. Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka reprezentowała dr Urszula Markowska-Manista. 

Styczeń

  • W dniu 20 stycznia 2017 roku w Poznaniu odbyła się konferencja naukowa: SPOŁECZEŃSTWO I EDUKACJA PO „KONFERENCJI WANNSEE”. Organizatorem konferencji była Grupa Badawcza – bezpieczeństwo w systemach edukacyjnych, działająca na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka reprezentowała dr Urszula Markowska-Manista.

Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj

  • W dniu 18 stycznia 2017 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka” organizowana przez Zakład Edukacji Dziecka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Katedrę UNESCO z referatem pt. Pomiędzy endemiczną a zinstytucjonalizowaną przestrzenią edukacji. Z badań terenowych w społeczności indygenicznej, reprezentowała dr Urszula Markowska-Manista.

Program konferencji

Działania w roku 2016

Styczeń

  • Podpisanie przez Kuratora Katedry UNEESCO - Profesora Adama Frączka oraz Dziekana Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Juraja Josipa Strossmayera w Osijeku (Chorwacja) - Profesora Damira Matanović, porozumienia o współpracy.

  • Wykład dr Urszuli Markowskiej-Manista pt.: "Children’s rights wordwide" dla studentów Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Josipa .Juraja Strossmayera w Osijek (Chorwacja), 11 stycznia 2016 roku.

Marzec

  • W dniu 16 marca 2016 roku  odbyło się spotkanie robocze polskich i izraelskich członków Zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka (IKA), któremu przewodniczyła Prezes Stowarzyszenia - Pani Batia Gilad.

    W spotkaniu tym, z ramienia Katedry UNESCO uczestniczyła dr Urszula Markowska Manista.

    Spotkanie to było poświęcone omówieniu planowanych działań Stowarzyszenia na najbliższe dwa lata. W centrum dyskusji znalazła się kwestia przygotowania międzynarodowej konferencji, która zostanie zorganizowana we współpracy z Muzeum POLIN w wrześniu przyszłego roku. 

Meeting Ika 2016 19 Marzec

  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa: "Uchodźcy i migranci w Polsce - wyzwania społeczno-kulturowe, pedagogiczne, etyczne"

Baner Do Konferencji Uchodzcy 1Organizator: Instytut Filozofii i Socjologii Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej; Katedra UNESCO im. J. Korczaka APS

Czas: 17 marca 2016

Miejsce: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej

dr Urszula Markowska-Manista: prowadzenie sekcji pedagogicznej; współprowadzenie (z dr hab. Barbarą Pasamonik) dyskusji panelowej pt. "Uchodźcy i migranci w Polsce – diagnoza sytuacji, szans i zagrożeń", wspólne wystapienie z dr Edytą Januszewską pt.: "Przyjmowanie uchodźców i imigrantów do Polski w narracjach studentów APS  i nauczycieli szkół warszawskich - refleksje z badań".

Kwiecień

Wystąpienie dr Urszuli Markowskiej-Manista pt.:: “Polen als Flüchtlinge und Migranten in Georgien und dem Nordkaukasus im 19. Und 20.  Jahrhundert” na sympozjum naukowym "Eine Geschichte der immerwährenden Gewalt? Ursachen für heutige ethnopolitische Konflikte im Kaukasus in der Zeit seit dem  18. Jahrhundert" Poczdam, Niemcy, 22 – 24 kwietnia 2016 roku. 

Maj

  • Erasmus+

    • Manfred Liebel, Freie Universität Berlin, 2-5.V.2016

http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/weitere/enmcr/mitarbeiter/mliebel/index.html

  • Międzynarodowe seminarium: "Międzynarodowe aspekty współczesnej pedagogiki korczakowskiej"

Organizator: Katedra UNESCO im. J. Korczaka APS we współpracy z: Pädagogische Hochschule Ludwigsburg Institut für Erziehungswissenschaft, Niemcy, Sparkpro Organization, Izrael, Fundacja Żywy Most

Zespół koorydnujący: prof. dr hab. Adam Frączek, dr Urszula Markowska-Manista 

Organizacja:  mgr Dominika Zakrzewska, mgr Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak 

Czas: 17-18 maja 2016

  1. Program

  2. Raport

  • Wystąpienie dr Urszuli Markowska-Manista, pt.: "Dzieci uchodźcy, dzieci przychodźcy a międzykulturowe przygotowanie polskich szkół" na międzynarodowej konferencji naukowej: "Polityka edukacyjna  w kształtujących się społeczeństwach wielokulturowych", Uniwersytet w Białymstoku, Białystok – Lipowy Most, 29 – 31 maja 2016 roku.

Czerwiec

  • W dniach 4-5 czerwca 2016 roku odbyło się seminarium dla studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, którego gościem był prof. Manfred Liebel z Internationale Akademie Berlin für innovative Pädagogik, Psychologie und Ökonomie (INA) Berlin.

Więcej na ten temat znajduje się w zakłace "Projekty międzynarodowe".

Lipiec

  • Wystąpienie dr Urszuli Markowska-Manista, pt.: " Child soldiers in Central African Republic: From the adaptation to kill to the strategy of survival" na Trzeciej Międzynarodowej Multidyscyplinarnej Konferencji "Children and War: Past and Present 2016", zorganizowanej przez Uniwersytet w Salzburgu oraz Universytet w Wolverhampton, we współpracy z UN Office of the Special Representative of the Secretary-General for Children and Armed Conflict, Salzburg, Austria, 13 – 15 lipca 2016 roku.

Program

Wrzesień

  • Erazmus+

    • Rebecca Budde, Freie Universität Berlin, 15-19.IX.2016

http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/en/einrichtungen/weitere/enmcr/mitarbeiter/Rebecca_Budde/index.html

    • Nektarios Stellakis, University of Patras, Greece: Early Childhood Education & Care in Europe: The challenge of quality, 19-25.IX.2016

http://rdo.upatras.gr/v1/person/view/1065

  • Podpisanie przez Kuratora Katedry UNEESCO - Profesora Adama Frączka; Rektora APS - Profesora Stefana Kwiatkowskiego oraz Przewodniczącą Polskiego Stowarzyszenia im. Janusz Korczaka - Panią Barbarą Sochal porozumiania o współpracy.

Podpisanie listu intencyjnego miało miejsce podcza uroczystego otwarcia 10-tej Jubileuszowej Międzynarodowej Letniej Szkoły UNESCO w dniu 15 września 2016 roku.

  • Międzynarodowa Konferencja Pedagogiki Specjalnej z cyklu "OSOBA": "Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka"

Organizator: Instytut Pedagogiki Specjalnej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Partner naukowy: Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka

Czas: 21-23 wrzesień 2016

Miejsce: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej

  1. Ogłoszenie
  2. Program
  3. Galeria zdjęć

Konferencja jest kontynuacją naukowych spotkań w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z cyklu „OSOBA”, organizowanych od 2003 roku.

Tematyka konferencji oscylowała wokół zagadnień wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnorodnymi zaburzeniami, koncentrując dyskusje i wymianę naukowo-badawczych doświadczeń wokół następujących bloków problemowych: uwarunkowania medyczne; społeczne, prawne i ekonomiczne konteksty wspomagania rozwoju; udział rodziny; diagnoza potrzeb i możliwości dziecka i rodziny; metody wspomagania rozwoju.   

Więcej na stronie konferencji: https://konferencje.aps.edu.pl/osoba/?lang=pl

  • Błękitny Marsz Pokoju - 24 września 2016

Część uczestników 10-tej Międzynarodowej Letniej Szkoły UNESCO 2016 wzięła udział w Błękitnym Marszu Pokoju, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Kombatantów Misji Pokojowych ONZ oraz Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie (UNIC/Warsaw) przy współpracy z ELSA Poland z okazji Międzynarodowego Dnia Pokoju.

Więcej informacji o marszu: http://www.unic.un.org.pl/unic-activities/blekitny-marsz-pokoju-24-wrzesnia-2016-r/3033

Październik

  • Uczestnictwo dr Urszuli Markowskiej-Manista, z ramienia Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka, w międzynarodowej konferencji korczakowskiej, zorganizowanej przez Holenderskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem im. Janusza Korczaka (IKA), Lage Vuursche, Holandia, 12-16 października 2016 roku.

Podczas obrad Generalnego Zgromadzenia IKA, które było częścią niniejszej Konferencji i odbyło się 15 października 2016 roku, Pani Doktor przedstawiła coroczny raport z działań Katedry UNESCO. Spotkanie obejmowało wymianę osiągnięć i dobrych praktyk uczestników z 15 krajów świata.     

  • Wystąpienie dr Urszuli Markowskiej-Manista pt.:: “The contemporary challenges and dilemmas in the education of Armenian minority and migrants from Armenia in Poland” na międzynarodowej konferencji naukowej "Politics around Caucasus" zorganizowanej przez Institute for Georgia's Neighbourhood Studies IGNS, Ivane Javakhishvili Tbilisi State University, Tibilisi, Gruzja, 20 – 21 października 2016 roku.

Listopad

  • „Liderzy Demokracji” – projekt Fundacji Żywy Most

Głównym działaniem projektu jest przeprowadzenie wizyty studyjnej dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych, liderów społecznych oraz młodych profesjonalistów z obszaru dyplomacji publicznej z Izraela w Polsce. Celem wizyty jest lepsze poznanie polskiej historii i kultury, szczególności w zakresie zaangażowania Polski na rzecz demokracji, tworzenia społeczeństwa obywatelskiego i rozwijania dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego.

Niezmiernie ważnym elementem jest włączenie w działania (w szczególności w warsztaty i dyskusje) osób z Polski o statusie i zainteresowaniach profesjonalnych porównywalnym do grupy gości z Izraela.

Istotne rezultaty projektu:

  • nawiązanie kontaktów między przedstawicielami środowisk opiniotwórczych, liderów społecznych i młodych profesjonalistów z Polski i Izraela,
  • wzajemnie poznanie siebie i swoich kompetencji w stopniu umożliwiającym dalsze współdziałanie dla rozwoju obu Państw oraz ich współpracę zarówno na szczeblu oficjalnym jak i obywatelskim,
  • nawiązanie dialogu w celu  przełamywania wzajemnych stereotypów i uprzedzeń na rzecz tworzenia wspólnej przyszłości.

Po zakończeniu wizyt studyjnych organizator przewiduje kontynuowanie działań zmierzających do multiplikacji rezultatów projektu w doniesieniu do szerokiego grona osób pozostających w kontaktach profesjonalnych i osobistych z bezpośrednimi beneficjentami projektu.

Organizator: Fundacja Żywy Most

Partner akademicki:  Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka

Czas trwania projektu: 1lipca – 15 grudnia 2016 roku
(W lipcu odbyła się rekrutacja uczestników z Izraela. z 48 zgłoszonych osób w procesie rozmów kwalifikacyjnych wybrano 15, które przyjadą w listopadzie do Polski na 10-dniowe seminarium).

Czas trwania wizyty studyjnej: 31 października – 9 listopada 2016 roku

Więcej informacji: http://www.zywymost.org.pl/language/pl/

Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej 

  • IV Ogólnopolski Konkurs Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka na Projekty Edukacyjne Realizowane wspólnie z dziećmi i młodzieżą pt.: "Nie wolno zostawić świata, jakim jest":

Uprzejmie informujemy, "że zostały ogłoszone wyniki IV OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU POLSKIEGO STOWARZYSZENIA IM. JANUSZA KORCZAKA NA PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE WSPÓLNIE Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ pt. "Nie wolno zostawić świata, jakim jest".

W konkursie wyłoniono 5 Laureatów, a w wyborach publicznych oddano  604009 głosów. Faworytem publiczności został projekt pn. Szczebrzeszyn uczy (się) tolerancji” – 310507 głosów. 

Więcej  informacji o Laureatach – autorach i projektach -  oraz przebiegu głosowania znajduje się na: www.pskorczak.org.pl."

Wyniki konkursu

Adresaci Konkursu: uczelnie wyższe, szkoły, placówki, organizacje pozarządowe, inne podmioty działające na rzecz  dzieci i młodzieży.

Idea Konkursu: kreowanie pozytywnych wzorców społecznych, rozwijanie wrażliwości na różnego rodzaju odmienność, w szczególności kulturową, etniczną i religijną.

Cele Konkursu:

  • kształtowanie i promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy otwartości, altruizmu, solidarności i niezgody na obojętność,
  • kształtowanie i promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy niezgody na rozpowszechnianie mowy nienawiści w stosunku do innych – obcych,
  • uwrażliwienie na zagrożenia wynikające z fanatyzmu i braku tolerancji do odmienności,
  • przyczynienie się do budowania więzi międzykulturowej i międzypokoleniowej.

Projekty winny:

  • wspierać młodych ludzi w działaniach podejmowanych w społeczności, do której przynależą, w której żyją na co dzień. Istotnym jest również stworzenie im dogodnych warunków do wypowiadania się we własnym imieniu i w imieniu rówieśników. Uczestniczenie w konkursie i tworzenie projektów ma być też dla nich okazją do wprowadzania korzystnych zmian w otoczeniu, do „wzięcia spraw w swoje ręce”, nauczenia się reagowania na przejawy ksenofobii, rasizmu, antysemityzmu, dyskryminacji, do podążania za myślą Janusza Korczaka: „Nie wolno zostawić świata, jakim jest”,
  • nawiązywać do postaci i idei Janusza Korczaka – wielkiego humanisty, lekarza, pisarza, filozofa, pedagoga, człowieka dwóch kultur, sprzymierzeńca dialogu.

Szczególnie cenne będą projekty:

  • międzykulturowe z udziałem osób z różnych kultur, w tym dzieci-uchodźców i ich rodzin,
  • inegrujące działalność różnych instytucji i grup społecznych, angażujące środowisko lokalne, projekty wielopokoleniowe.

Koniecznym warunkiem, jaki projekt winien spełniać jest współudział dzieci i młodzieży od momentu jego tworzenia, poprzez realizację i ocenę efektów projektu.

Projekt powinien być zrealizowany w okresie: styczeń – sierpień 2017 roku.

/Informacja przygotowana na podstawie materiałów ze strony Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka: http://www.pskorczak.org.pl/

Jury Konkursu (biogramy):

  • Marta Ciesielska
  • dr Urszula Markowska-Manista,
  • Barbara Janina Sochal,
  • dr Mariusz Wawrzyniak.

Honorowy Patronat: dr. Adama Bodnara Rzecznika Prawa Obywatelskich,  Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka APS.  

Grudzień

Wystąpienie dr Urszuli Markowskiej-Manista pt.: „Ihre Zukunft ist ihre Vergangenheit“ - „Kinder der Welt“ in Senegal podczas "Film Symposium: 100 Jahre Gordian Troeller", Poczdam, Niemcy, 1 grudnia 2016 roku.

Więcej: https://www.fh-potsdam.de/fileadmin/fb-sozialwesen/studium/studiengaenge/MACR/flyer_troellersymp_web.pdf oraz  http://gordian-troeller.de/

Działania w roku 2015

Styczeń


WYBRANE PUBLIKACJE PRACOWNIKÓW:

Rok 2017

Z radością i satysfakcją informujemy, że ukazała się, nakładem Wydawnictwa APS, naukowa, recenzowana publikacja pod redakcją  dr Urszuli Markowskiej-Manista pt.: „The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective”.

Jest to publikacja inaugurująca serię pt.: „Development and Social Adaptation of Children and Youth”.

Wstęp do serii:

„Rozwój i społeczna adaptacja dzieci i młodzieży do warunków zmieniającego się świata to główne zagadnienia dyskutowane przez badaczy i akademików uczestniczących w Międzynarodowych Letnich Szkołach inicjowanych przez Katedrę UNESCO im. Janusza Korczaka na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie od 2006 roku.

Poprzez powołanie do życia serii książek naukowych chcemy stworzyć przestrzeń interdyscyplinarnego, badawczego i teoretyczno – praktycznego dialogu w ważnych dla współczesnego świata tematach. Niniejsza seria "Development and Social Adaptation of Children and Youth" to książki akademickie mające charakter interdyscyplinarny. Ich intencją jest ukazanie najnowszych badań, teorii i praktyk oscylujących wokół problematyki związanej z rozwojem i problemami adaptacji społecznej dzieci i młodzieży funkcjonujących w różnych kontekstach kulturowych.

Powiązanie zróżnicowanych naukowo podejść w prezentowanych zagadnieniach oraz ich problematyzowanie jak też przybliżenie implikacji praktycznych, ma na celu dostarczenie czytelnikowi nowej wiedzy oraz otwarcie przed nim nowych obszarów eksploracji badawczych.”

Serdecznie zachęcamy do sięgnięcia po publikację  „The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective”, informując jednocześnie o trwających pracach nad kolejnym tomem serii „Development and Social Adaptation of Children and Youth”. 

Wstęp do serii

Spis treści publikacji

Część I Reintegration and Readaptation - Current Problems and Challenges

Przedmowa (7-8)

Wprowadzenie (9-16)

Rozdział 1 Smaranda Cioban • Refugee Crisis – Between EU Identity and Eurocentrism(19-51)

Rozdział 2 Beatrice Signorini • Reintegration as a Problem of Unaccompanied Refugee  Minors in European and Italian Legislation (52-84)

Rozdział 3 Barbara Weigl • Self-Image and the Image of the World in the Eyes of Young  Roma in Poland (85-109)

Rozdział 4 Oana Rognean, Oana Ghimbulut • Exploring Resilience in Children  from Families of Low Socioeconomic Status (110-125)

Rozdział 5 Dominika Zakrzewska-Olędzka • Challenges in the Reintegration  and Readaptation of Ethiopian Immigrants’ Children in Israeli Society (126-145)

Część I Reintegration and Readaptation - Practical Issues and Challenges

Rozdział 6 Ksenija Romstein • Early Education Agendas and Practice in the Upbringing  of Young Children in Post-Conflict Regions in Eastern Croatia (149-164)

Rozdział 7 Urszula Markowska-Manista, Edyta Januszewska • Children and Youth  with Multicultural Backgrounds in the Polish System of Education (165-187)

Rozdział 8 Rahaela Varga • Communicating Beyond Words: Active Listening  as a Key to Readaptation and Reintegration of Refugee Children (188-203)

Rozdział 9 Vesnica Mlinarević, Maja Brust Nemet • The Hidden Curriculum  in the Function of Promoting Equal Educational Opportunities for the Roma (204-228)

Rozdział 10 Ovcharenko Olha, Gorobets Tetiana • Psychological Peculiarities  of Internally Displaced Students’ Readaptation to Study in Higher Educational Establishments in Ukraine

Całość publikacji

Autorzy rozdziałów

Okładka

Rok 2016

  • U. Markowska-Manista (ed.), The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective, Warsaw, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej 2016, ISBN 978-83-64953-45-3, p. 248.

  • U. Markowska-Manista, Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego, w: Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Warszawa, Wydawnictwo UKSW 2016, ss. 125-148.

http://www.wydawnictwo.uksw.edu.pl/node/1324

Publikacja

  • U. Markowskiej-Manista, Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne, w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Seria: Kultura szkoły, Warszawa, Wolters Kluwer SA 2016, ISSBN: 978-83-8107-107-9, ss. 315-339.

https://www.profinfo.pl/oswiata/dydaktyka-i-pedagogika/p,twierdza-szkola-w-metaforze-militarnej-co-w-zamian-przedsprzedaz,363120.html%20

  • U. Markowska-Manista, A. Tsur, B. Gilad, Janusz Korczak und die Rechte der Kinder in: Kinderrechte und Kinderpolitik. Fragestellungen der Angewandten Kindheitswissenschaften, C. Maier-Höfer (Hrsg.), Springer 2017, ss. 11-26.

http://www.springer.com/de/book/9783658138004#aboutBook

  • M. Liebel, U. Markowska-Manista, Mit Hoffnung der Verzweiflung und Hilflosigkeit widerstehen. Nachdenken über Janusz Korczak in:  Resilienz aus der Sicht der betroffenen Subjekte: Die autobiographische Perspektive, R. Göppel, M. Zander (Hrsg.), Weinheim: Juventa 2016.

  • U. Markowska-Manista, Between Inclusion and Self-Exclusion: The Multi-Faceted Character of the Educational Process of Azeris and Armenians in Georgia, in: Atomization or Integration? Transborder Aspects of Multipedagogy, A. Szerląg, J. Pilarska, A. Urbanek, Cambridge Scholars Publishing 2016, pp.140-158.

http://www.cambridgescholars.com/atomization-or-integration-transborder-aspects-of-multipedagogy%20%20

  • U. Markowska-Manista, Determining marginalised children’s best interests through meaning-ful participation, in: The best interests of the child – A dialogue between theory and practice, M. Sormunen (eds.), Council of Europe, Strasbourg 2016, pp. 47-58. 

https://book.coe.int/eur/en/children-s-rights-and-family-law/6861-the-best-interests-of-the-child-a-dialogue-between-theory-and-practice.html

  • U. Markowska-Manista, Edukacja mniejszości niemieckiej w Polsce – obszar dialogu i napięć, w: L.Nijakowski (ed.), Niemcy, seria: Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe 2016, ss. 123-143.

  • U. Markowska-Manista, Miejsce a tożsamość w edukacji polonijnej w Gruzji, w: Pedagogika Społeczna 2016, tom 3, ss. 5-15.

  • M. Krasuska-Betiuk, U.Markowska-Manista, Cabaretiasis jako forma akademickiej wspólnoty. Siedem edycji kabaretu Beche-co? Naukowa wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, (ed.) E. Bochno, A. Korzeniecka-Bandar, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2016, ss. 403-424.

  • U. Markowska-Manista, E. Januszewska, Children and Youth with Multicultural Back-grounds in the Polish System of Education w: Urszula Markowska-Manista (ed), The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective, Warsaw, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej 2016,  ISBN 978-83-64953-45-3, ss 165-187.

  • U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, Uczeń jako ”Inny” w polskiej przestrzeni edukacyjnej- krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego, Edukacja Międzykulturowa 2016,  no 5, pp. 34-51.

  • U. Markowska-Manista, D. Zakrzewska-Olędzka, Dialog przez sztukę jako na-rzędzie integracji międzynarodowej i edukacji międzykulturowej. Od teorii do praktyki co-dzienności, w:  Kultura a migracje - stan, wyzwania, perspektywy, red. nauk. M. Ickiewicz- Sawicka, J. Olędzka, Wydawnictwo ,,Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej, Czeremcha 2016.

  • D. Zakrzewska-Olędzka, Challenges in reintegration and readaptation of Ethiopian immigrants' children in Israeli society, in: U. Markowska-Manista (ed.), The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective, Warsaw, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej 2016.

Rok 2015

  • U. Markowska-Manista, Pogranicza edukacyjne na pograniczach Kaukazu Południowego. Szkółki polonijne w Gruzji, w: Kultura-Naród-Etniczność na pograniczach Europy i świata, M. Ickiewicz-Sawicka (red.), 2015.  

  • U. Markowska-Manista, Unwanted, rejected, unaccepted: around the problem of “invisible” Romani and Dom children in Georgia, PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI/ISSUES IN EARLY EDUCATION, 2015, no 31, pp. 58-76. 

http://www.pwe.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2016/04/Markowska-Manista-nr31.pdf

  • U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, Discriminación contra niños de minorías étnicas y nacionales en el ámbito educativo..., in:  LOS NIÑOS Y LA NO DISCRIMINACIÓN. Libro de texto Interdisciplinar, D. Kutsar, H. Warming (eds.), University Press of Estonia, 2015.

  • U. Markowska-Manista, E. Januszewska, „Culturally different” children in a school environment. Research reports, w: Pedagogika Społeczna 2015, tom 3, ss. 233–251.

  • A. Schraut, A.Holzbrecher, U.Markowska-Manista, P. Baquero Torres, Lehrerbildung über Grenzen: Wie lernen Lehrer/innen interkulturelle Kompetenzen?, in: Handbuch Interkulturelle Schulentwicklung,A. Holzbrecher, U. Over (Hrsg.), Beltz Verlag, Weinheim Basel 2015, pp. 372-381.

https://www.beltz.de/fileadmin/beltz/leseproben/978-3-407-25715-4.pdf%20

  • D. Zakrzewska, Wzajemne uprzedzenia wśród uczniów szkół licealnych z Polski i Izraela, w: Bliżej siebie – edukacja i dialog w grupie niejednorodnej kulturowo, R. Nowakowska-Siuta (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe ChAT 2015, ss. 77-92.

http://www.zywymost.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/Bliżej-siebie_srodek__nr6.pdf%20

Rok 2014

  • E. Dąbrowa, U. Markowska-Manista, Contact theory in multicultural school praxis, w: School Quality and Culture 2014, no 7, Adam Marszałek, pp. 80-100. 

  • K. Jarecka, U. Markowska-Manista, Stereotypy w pomocy rozwojowej i humanitarnej dla krajów Globalnego Południa, w: Spoglądając na stereotyp,  R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.), Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury 2014, ss. 78-98.
  • U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, Discrimination against ethnic and national minority children in education: selected problems of education in EU countries with a focus on Poland, in: Children and non-discrimination, 2014, pp. 144-171.

http://www.crean-home.net/site/assets/files/1134/crean_interdisciplinary_handbook_on_children_and_non-discrimination.pdf

  • U. Markowska-Manista, Kolonialne i postkolonialne uwikłania łowców-zbieraczy w Afryce Środkowej, w: Przegląd Humanistyczny, nr 5 (446), ss. 33-45. 

  • U. Markowska-Manista, Projekt Bohaterskiej Wyobraźni - HIP i program Rozumienie Ludzkiej Natury - UHN narzędziami zmiany społecznej, w: Młodzież na biegunach życia społecznego, A. Wilczyńska (red.), Warszawa, PWN 2014, ss. 177-192.

  • U. Markowska-Manista, Tęsknota za wielbłądzim mlekiem. Gorzki smak wojny i pomocy żywnościowej w Rogu Afryki – przypadek Somalii i Dadaab, w: Terytoria smaku. Studia z antropologii i socjologii jedzenia, U. Jarecka, A. Wieczorkiewicz (red.), Warszawa,  Wydawnictwo IFiS PAN 2014, ss. 221-243.

  • U. Markowska-Manista, B. Machul-Telus, Wokół edukacji Ormian w Polsce. Współczesne wyzwania i dylematy, w: Monografie Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Polsce. Ormianie,  B. Machul-Telus (red.), Warszawa, Wydawnictwo Sejmowa 2014, ss. 177-199.

  • U. Markowska-Manista, A. Niedźwiedzka-Wardak, Mniejszości wzbogacające większość. O potencjale uczniów z odmiennym kontekstem kulturowym i możliwościach jego wykorzystania w warunkach wielokulturowości w polskiej szkole, w: Młodzież na biegunach życia społecznego, A. Wilczyńska (red.), Warszawa, PWN 2014, ss. 120-149. 

  • U. Markowska-Manista, Philip Zimbardo w rozmowie z Urszulą Markowską-Manista: Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Profesora Philipa Zimbardo a realia współczesnego kształcenia młodzieży, w: Parezja 2014, nr 2, ss. 59-78.

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11320_2827%20

Rok 2013

  • U. Markowska-Manista, Between Barriers and Opportunities: Intercultural Education in Polish schools. The Interdisciplinary Approach, in: Девиацция. Материалы исследований и анализ практической работы, A. Leymar (ed.), Moscow, Мати-Импист “Галлея-Принт” 2013.

  • U. Markowska-Manista, Dzieci „czarownicy”–„zaczarowane” dzieci. Społeczne tabu, które powraca, Problemy Wczesnej Edukacji 2013, nr 2 (21), ss. 53-64.

  • U. Markowska-Manista, Dzieci uchodźcy ‘nieobywatele’ jako kategoria społecznie niewygodna. Wykluczone pokolenie w Dadaab, w: Społecznie wykluczeni - niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, A. Kłonkowska, M. Szulc (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.

  • U. Markowska-Manista, Interdisciplinary, international and intercultural activities of the Janusz Korczak UNESCO Chair at the Academy of Special Education in Warsaw, Девиацция. Материалы исследований и анализ практической работы, A. Leymar (ed.), Moscow, Мати-Импист “Галлея-Принт” 2013.

  • U. Markowska-Manista, Nienormatywność epizodyczna i normatywność tradycyjna w relacjach rodzinnych Ba’Aka w obliczu przemian, InterAlia: Pismo poświęcone studiom queer 2013, nr 8.

http://interalia.org.pl/media/2013_08/markowska_manista.pdf

  • U. Markowska-Manista, Reforming the Legal Status of Teachers in Poland, in: The International Journal for Education Law and Policy (IJELP) 9,  2013, pp. 131-.

http://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/ijelp9&div=19&id=&page=

  • U. Markowska-Manista, Szkolnictwo łemkowskie i edukacja o Łemkach w warunkach wielokulturowości, w: Łemkowie, Monografie Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Polsce, tom 5,  B. Machul-Telus (red.), Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe 2013.

  • U. Markowska-Manista, Świat życia codziennego dziecka marginalizowanego w Afryce Środkowej na przykładzie dzieci łowców-zbieraczy Ba’Aka w Republice Środkowoafrykańskiej, w: Rocznik Pedagogiczny 2013 tom 36, ss. 243-258.

 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9c6d4404-9d4c-4539-99e2-c0923f8a0938/c/markowska.manista.pdf

  •  U. Markowska-Manista, Zakorzenienie czy społeczno-kulturowe zawieszenie? Afrykanie w Polsce, w: Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, J. Nikitorowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 2013, ss. 258-273.

  • U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, Kompetencje międzykulturowe młodzieży akademickiej w kontekście ruchów migracyjnych, w: Pogranicze. Studia Społeczne, Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie tradycyjnej wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych, tom XXI, Białystok 2013.

  • U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, The Need of Dialogue in School Class according to Janusz Korczak, in: Janusz Korczak Year. An International perspective on Children’s Rights and Pedagogy, a selection of lectures presented during the Korczak seminars organized by Polish diplomatic missions abroad in 2012, P. Jaros (ed.), Warszawa, MSZ 2013, pp. 37-44.

http://www.pskorczak.org.pl/strony/pliki_pdf/wyd_msz_rok_2012.pdf

  • U. Markowska-Manista, A. Niedźwiedzka-Wardak, Edukacja globalna w nauczaniu uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa,  Studio MAK Sp. z o. o. 2013.

Rok 2012

  • U. Markowska-Manista, K. Górak-Sosnowska (red.), Oblicza Azji, Afryki i Ameryki Płd. - Materiały dydaktyczne dla nauczycieli z edukacji globalnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2012.

  • K. Górak-Sosnowska, U. Markowska-Manista et all, Poland education, in: Balancing Freedom, Autonomy and Accountability in Education, C.L. Glenn & J. De Groof (Eds.), vol. 2, Wolf Legal of Nijmegen 2012.

  • U. Markowska-Manista, Apetyt na naukę. Edukacja dzieci w obozie dla uchodźców w Dadaab, Problemy Wczesnej Edukacji/Issues in Early Education, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Gdańsk, VIII 2012, Numer 2(17), ss. 59-72.

  • U. Markowska-Manista, Dzieci – ofiary, świadkowie i sprawcy ludobójstw w krajach Afryki Subsaharyjskiej, w: Auschwitz a zbrodnie ludobójstwa, A. Bartuś, P. Trojański (red.), Oświęcim, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Fundacja na rzecz MDSM 2012.

  • U. Markowska-Manista, „Observe, Reflect and Act”–dziecięcym oknem na świat? Wokół dylematów nauczania dzieci łowców-zbieraczy w Afryce Środkowej, Problemy Wczesnej Edukacji 2012, tom 8, nr 3 (18), ss. 60-71.

Rok 2011 

  • U. Markowska-Manista, W międzykulturowym zwierciadle traum. Ludobójstwa, rzezie, masakry..., w: Krwawy cień genocydu. Interdyscyplinarne studia nad ludobójstwem, B. Machul-Telus, U. Markowska-Manista, M. L. Nijakowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 2011, ss. .

  • B. Machul-Telus, U. Markowska-Manista, A świat milczy… Jak uczyć o ludobójstwie?, w: Krwawy cień genocydu. Interdyscyplinarne studia nad ludobójstwem, B. Machul-Telus, U. Markowska-Manista, M. L. Nijakowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 2011, ss. 237-271.
  • B. Machul-Telus, U. Markowska-Manista, L. M. Nijakowski (red.), Krwawy cień genocydu: interdyscyplinarne studia nad ludobójstwem, Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 2011.