Skrining Rozwoju Małego Dziecka

Aktualizacja: 08-07-2025



   29-05-2025


   14-05-2025


Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) w edukacji przedszkolnej

        

 

Bo jakie początki, takie będzie wszystko
Jan Komeński

Minister Edukacji zlecił Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zadanie w dziedzinie nauczania o charakterze wdrożeniowo-naukowym, polegającym na przygotowaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych w zakresie monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)

Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Numer umowy: MEN/2025/DEW/383

Kierownik projektu w APS: dr Radosław Piotrowicz

Kontakt: skriningsrmd@aps.edu.pl

Termin realizacji: 13.06.2025 r. - 31.12.2025 r.

Adresaci projektu: 

  • wizytatorzy kuratoriów oświaty: ds. edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego;
  • trenerzy-doradcy  metodyczni wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli;
  • koordynatorzy WOKRO, SCWEW;
  • powiatowi koordynatorzy, tj. pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek przedszkolnych, powiatowe centra edukacji.

Zadanie obejmuje:

  1. Opracowanie i walidacja Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną (czerwiec - październik 2025r.).
  2. Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF (wrzesień - grudzień 2025r.).
  3. Opracowanie pakietu materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów do realizacji szkoleń wewnętrznych w placówkach wychowania przedszkolnego, wspierających monitorowanie rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, w oparciu o obserwację funkcjonalną prowadzoną w toku codziennych aktywności przedszkolnych (lipiec- październik 2025r.).

SEMINARIUM INAUGURUJĄCE:

30 czerwca odbyło się seminarium "Monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)".

Seminarium stanowiło forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami resortu edukacji, instytucji wspierających rozwój edukacji włączającej oraz środowisk naukowych i praktyków dotyczących realizowanych projektów oraz planowanych nowych działań.

Relacja fotograficzna z wydarzenia >>

Nagranie ze spotkania >>

AKTUALNOŚCI 

Zadanie 1: Opracowanie i walidacja dodatkowego Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną

Obecnie:

  1. Opracowano arkusz dla dzieci kończących edukację przedszkolną stanowiący zakończenie pakietu Kwestionariuszy SRMD.
  2. TRWA REKRUTACJI  NAUCZYCIELI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, którzy podjęliby się walidacji w okresie wakacyjnym (pracują w tym czasie w przedszkolu, w którym są dzieci kończące edukację przedszkolną  i rozpoczynają z dniem 1.09 szkołę). Osoby zainteresowane zapraszamy do rejestracji : https://konferencje.aps.edu.pl/umowy_walidacja_SRMD/

Zadaniem jest:

  1. Wypełnienie arkusza SRMD - dla dzieci kończących edukację przedszkolną na podstawie danych z arkuszy obowiązujących w przedszkolu oraz obserwacji dziecka (dla każdego dziecka odrębny arkusz) (07-08.2025).
  2. Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej dotyczącej arkusza dla nauczyciela - termin 08-09.2025).
  3. Badanie walidacyjne dziecka jest płatne dla osoby wykonującej badania. Po zarejestrowaniu i wypełnianiu danych rejestracyjnych, przygotowana zostanie umowa zlecenie na realizację badań przez APS, która zostanie przesłana do badającego.
  4. Badający otrzymuje plik pdf z arkuszem oraz link do wersji elektronicznej badania oraz instrukcje.

 

Zadanie 2: Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3 - 6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF.

ZAPISY  DO PROGRAMU SZKOLENIOWEGO  DO 10 WRZEŚNIA 2025 R. 

  1. Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej  kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli. ( po 1 osobie z ośrodka)  
    Strona zapisów:  https://konferencje.aps.edu.pl/srmd
  2. Przedstawicieli placówek z terenu powiatu  ( po 1 osobie z danej placówki) : koordynator WOKRO, Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna,  doradca metodyczny Powiatowe centra edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW 
    Strona zapisów: https://konferencje.aps.edu.pl/srmd-powiat

W  PRZYGOTOWANIU

Realizacja modułu szkoleniowego (18 godz. online) dla zapisanych koordynatorów – godz. wrzesień-grudzień, 2025. (16 grup szkoleniowych z podziałem na województwa).

Zadanie 3: Opracowanie webinariów i materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów (lipiec- wrzesień 2025)

  1. Konsultacje dla liderów i placówek przedszkolnych (październik-grudzień, 2025)
  2. Wdrożenie – Seminaria na poziomie wojewódzkim (listopad-grudzień, 2025)

Projekt uzupełnia działania realizowane w ramach kluczowych przedsięwzięć w tym obszarze takich jak:

  • Opracowanie i pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: MEiN/2021/DWKI/80 (2021-2022).
  • Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, (Uniwersytet Śląsk (lider),APS. UMCS, UAM, KUL- MEiN/2022/DWEW/1070 (2022-2024).
  • Realizacja zadania w dziedzinie nauczania, dotyczącego rozwijania kompetencji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) kadr jednostek systemu oświatowy, które pełnią funkcję wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno- opiekuńczych MEiN/2023/DWEW/2356 – projekt zrealizowany w 2023 r.
  • Projekt IBE-PIB pn. „Wspierania dostępności edukacji dzieci i młodzieży” i „Kariera bez barier”, 
    działania projektowe realizowane przez  IBE-PIB we współpracy z UNICEF projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
  • Wsparcie oferowane przez specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) oraz Centrum Koordynacyjne SCWEW, utworzone w ORE.

Nowe zadanie wpisuje się w długofalowe działania na rzecz rozwoju edukacji opartej na indywidualnym podejściu do potrzeb rozwojowych każdego dziecka.

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 17-06-2025