Jak długofalowo i systemowo wspierać edukację ukraińskich dzieci i młodzieży?

Aktualizacja: 22-03-2022

Dr Mateusz Kucz i dr Piotr Rosół o konieczności poszukiwania rozwiązań tworzenia przestrzeni społecznej dla zachowania ciągłości instytucjonalnej elementów państwa ukraińskiego.

Naukowcy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej - autorzy artykułu „Edukacja dla Ukrainy. Daleka podróż” opublikowanego w "Nowym Obywatelu" przekonują, że w „obliczu zagrożenia rusyfikacją części lub całości Ukrainy, powinniśmy zadbać o stworzenie przestrzeni społecznej dla ciągłości instytucjonalnej elementów państwa ukraińskiego. Takim elementem jest system edukacji”. Wyzwanie dotyczy zarówno edukacji dzieci i młodzieży, jak i dalszego funkcjonowania ukraińskich instytucji edukacji wyższej.

Dr Mateusz Kucz i dr Piotr Rosół stawiają ważne i trudne pytania, m.in.:

  • czy jako pomagający mamy prawo narzucać uciekającym przed wojną rodzinom ukraińskim sposób edukacji ich dzieci, w tym nasz język i kulturę w obszarze edukacji;
  • czy najskuteczniejszą z możliwych pomocą dla zachowania ciągłości trwania ukraińskich instytucji edukacji wyższej będzie zapewnianie indywidulanym uczonym miejsc w różnych, polskich instytucjach edukacyjnych.

Autorzy artykułu „Edukacja dla Ukrainy. Daleka podróż” przypominają, że i Polska, i Ukraina są sygnatariuszami porozumienia Safe School Declaration, a wszystkie państwa - sygnatariusze zadeklarowały m.in. „poszukiwanie sposobów zapewnienia kontynuacji edukacji w czasie zbrojnego konfliktu, wspieranie przywracania instytucji edukacyjnych, jeśli mają taką możliwość”. Jak więc pomagać w sposób systemowy i długofalowy, aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać stojące przed nami szanse?

Zachęcamy do dyskusji na kanwie artykułu dr. Mateusza Kucz i dr. Piotra Rosóła, który możemy przeczytać w najnowszym numerze Nowego Obywatela.

- Nie zapomnijmy, że wyruszamy w podróż razem z naszymi braćmi Ukraińcami – piszą naukowcy APS – a solidarność, którą budujemy w tych dniach, może być podstawą nowej Polski (z dużą mniejszością ukraińską), nowej Ukrainy (oby jak najszybciej wolnej, niepodległej) i nowego solidaryzmu w Europie.






dr Mateusz Kucz
- etyk, filozof społeczny, pracownik Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, autor książki „Etyka neoliberalizmu”, laureat nagrody „Ethics and Trust in Finance Global Prize”.

dr Piotr Rosół - etyk, filozof społeczny, pracownik Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, autor książki „Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki”, współautor audycji Nowa Dekada.

 

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 22-03-2022