Stanowisko: profesor
Instytut: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Jednostka : Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Kontakt
E-mail: marcinkowska[at]aps.edu.pl
Telefon: 22 589-36-00 wew. 4411
Główne obszary badawcze
- rozpoznawanie możliwości i ograniczeń osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną; komunikacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – diagnoza i wspieranie rozwoju; rehabilitacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną; wspieranie nauczycieli w wypełnianiu zadań wynikających z kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych
Publikacje, konferencje, wydarzenia
Biogram
-
Kariera naukowa:
habilitacja (obszar nauk społecznych, dyscyplina: pedagogika), Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Wydział Nauk Pedagogicznych
doktorat (obszar nauk humanistycznych, dyscyplina: pedagogika), Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej
magisterium (pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika)
Najważniejsze publikacje:
Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2019). My adult son, my adult daughter-reflections of mothers of children with profound intellectual disabilities. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 26, 255-269.
Marcinkowska, B. (2017). Zagubieni w przestrzeni społecznej − rozważania nad postrzępionym światem osób głęboko niezrozumianych. W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 137–151). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marcinkowska, B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marcinkowska, B. (2012). Kwestionariusz oceny sposobów komunikacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (KOSK) — propozycja techniki diagnostycznej, ocena psychometryczna. Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, 2, 51 – 66.
Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Projekty badawcze:
Projekty empiryczne: Kompetencje komunikacyjne osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Funkcja: Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej