Obszary samoewaluacji

Obszary samoewaluacji:

 

1. Projektowania i zatwierdzania programów kształcenia.

2. Kształcenia (uczenia się i nauczania) i oceniania efektów uczenia się.

3. Przyjęć na studia, progresji, uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania.

4. Rekrutacji i weryfikacji kwalifikacji oraz kompetencji kadry dydaktycznej.

5. Zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących.

6. Zarządzania informacją dotyczącą jakości kształcenia.

7. Podawania informacji dotyczącej możliwości kształcenia w APS do wiadomości publicznej.

8. Ciągłego monitorowania i okresowego przeglądu programów kształcenia.

9. Cykliczności procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia.

 

Ad. 1. Projektowanie i zatwierdzanie programów kształcenia

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie projektowania i zatwierdzania programów kształcenia w APS dotyczy:

• zgodności celów programów kształcenia w APS ze strategicznymi ramami europejskiego     
   obszaru edukacji określonymi przez Radę Europy;

 projektowania programów studiów w powiązaniu ze strategią APS;

• jednoznacznego określania zakładanych efektów uczenia się, w tym efektów uczenia się    
   uzyskanych poza systemem studiów;

• uwzględniania udziału osób studiujących oraz innych interesariuszy w procesie projektowania   
  programów studiów;

• uwzględniania fachowej wiedzy spoza uczelni i z zewnętrznych punktów odniesienia ze   
  szczególnym uwzględnieniem pracodawców;

• projektowania programów kształcenia w sposób umożliwiający postępy osób studiujących i   
  płynne przechodzenie z etapu na etap;

• definiowania zakładanego nakładu pracy osób studiujących, np. z wykorzystaniem punktów   
  ECTS;

• projektowania odpowiednio ustrukturyzowanych możliwości odbycia praktyki;

• organizacji i przebiegu procesu formalnego zatwierdzenia programu kształcenia w uczelni.

 

 

 

Ad. 2. Kształcenie (uczenie się i nauczanie) i ocenianie efektów uczenia się.

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie kształcenia (uczenia się i nauczania) oraz oceniania efektów uczenia się w APS dotyczy:

• uwzględniania różnych metod i form dydaktycznych oraz sposobów oceniania tam, gdzie to   
  jest uzasadnione i możliwe;

• kształtowania rozumienia i należytego uwzględniania różnorodności osób studiujących i ich
  potrzeb oznaczającego umożliwianie indywidualizowania przebiegu kształcenia, przede  
  wszystkim w postaci indywidualizacji planu lub programu kształcenia;

• tworzenia środowiska uczenia się sprzyjającego rozwojowi autonomii osób studiujących, przy
  jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich;

• promowania wzajemnego szacunku i wzajemnej adaptacji w relacjach pomiędzy osobami  
  uczącymi się a nauczycielami akademickimi;

• zapewniania istnienia odpowiednich procedur rozpatrywania skarg osób studiujących (zob.:  
   ESG 2015, s. 8-9).

 

Ad. 3. Przyjęcia na studia, progresja, uznawanie osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowanie

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie przyjęć na studia, progresji, uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania w APS dotyczy:

• analizowania dostępności i przejrzystości informacji na temat kształcenia w APS;

• progresji studentów z danego roku na kolejny rok studiów oraz transgresji na kolejny etap  
  studiów w APS;

• analizowania wskaźników ukończenia studiów i możliwych czynników determinujących te
  wskaźniki;

• stosowania w APS uczelnianej praktyki uznawania osiągnięć i kwalifikacji zgodnej z
  zasadami Konwencji Lizbońskiej o uznawaniu kwalifikacji;

• współpracy z innymi instytucjami, zwłaszcza uczelniami, w zakresie zapewniania wysokiej
  jakości procesów uznawania osiągnięć i kwalifikacji w celu spójnego podejścia do tego
  problemu w całym kraju.

 

 

 

Ad. 4. Kwalifikacje i kompetencje kadry dydaktycznej

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej w APS dotyczy:

• tworzenia przejrzystych warunków zatrudniania nauczycieli akademickich, w których docenia
  się znaczenie dydaktyki akademickiej, powiązania jej z badaniami naukowymi oraz
  umiejętności organizacyjnych, w proporcjach adekwatnych do stanowiska akademickiego, na
  które prowadzona jest rekrutacja;

• stwarzania możliwości i wspierania nauczycieli akademickich w procesie profesjonalizacji;

• zachęcania nauczycieli akademickich do działalności naukowej w celu wzmocnienia
  prowadzonych zajęć dydaktycznych z prowadzonymi badaniami naukowymi;

• zachęcania nauczycieli akademickich do poszukiwania, nabywania i stosowania
  różnorodnych metod pracy dydaktycznej i oceniania oraz stosowania nowych technologii.

 

Ad. 5. Zasoby dydaktyczne i wsparcie dla osób studiujących

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących w APS dotyczy:

• możliwości i sposobów wspomagania osób studiujących w uczeniu się w zakresie
  psychospołecznym, technicznym lub dydaktycznym tam, gdzie to uzasadnione i możliwe;

• uwzględniania zróżnicowanych potrzeb różnych populacji osób studiujących (m.in. osób
  pochodzących z innych krajów, dojrzałych osób studiujących, osób studiujących na studiach
  niestacjonarnych, osób pracujących i studiujących na studiach niestacjonarnych, studiujących   
  osób ze zróżnicowanymi potrzebami, itd.);

• stopniowej zmiany paradygmatu kształcenia w kierunku kształcenia zorientowanego na
  zróżnicowane potrzeby i formy uczenia się i nauczania osób studiujących;

• ułatwiania mobilności osób studiujących;

• informowania osób studiujących o dostępnych sposobach i formach wspierania ich w procesie
  kształcenia.

 

 

 

 

 

Ad. 6. Zarządzanie informacją

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie zarządzania informacją z obszaru jakości kształcenia w APS dotyczy w szczególności zarządzania informacją na temat:

• rekrutacji na studia, progresji i losów absolwentów na rynku pracy;

• programów kształcenia i planów studiów;

• procesu kształcenia (uczenia się i nauczania), weryfikacji i oceniania efektów uczenia się;

• monitorowania i przeglądów programów kształcenia;

• kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej;

• zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących;

• uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania, w tym potwierdzania efektów uczenia
  się uzyskanych poza systemem studiów;

• cykliczności procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia.

 

Ad. 7. Podawanie informacji do wiadomości publicznej (publikowanie informacji)

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie podawania informacji do wiadomości publicznej w APS dotyczy:

• czytelności, dokładności, obiektywności i aktualności informacji;

• dostępności cyfrowej informacji publikowanych w mediach;

• możliwości szybkiego i intuicyjnego odnalezienia pożądanej informacji;

• systematycznego aktualizowania informacji.

 

Ad. 8. Ciągłe monitorowanie i okresowe przeglądy programów kształcenia

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie ciągłego i okresowego przeglądu programów kształcenia w APS dotyczy:

• konstrukcji programów kształcenia;

• efektów uczenia się;

• aktualności treści programowych w świetle aktualnego stanu wiedzy i metodyki badań w
  danej dyscyplinie;

• uwzględnienia pełnego zakresu treści programowych w przypadku kierunków studiów, o
  których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym
  i nauce (Dz. U. poz. 1668);

• uwzględniania zmieniających się potrzeb społeczeństwa i uwarunkowań funkcjonowania i
  potrzeb rynku pracy;

• harmonogramu realizacji i organizacji programu kształcenia i praktyk, form organizacji zajęć,
  metod kształcenia i oceniania;

• nakładu pracy osób studiujących, progresji w trakcie studiów i odsetka osób kończących
  studia;

• efektywność procedur oceniania osób studiujących;

• oczekiwania, potrzeby i zadowolenie osób studiujących dotyczące programu kształcenia;

• środowiska kształcenia i wsparcie dla osób studiujących oraz ich adekwatności w odniesieniu
  do celów danego programu kształcenia.

 

Ad. 9. Cykliczność procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia

 

Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie procesu zewnętrznego zapewniania jakości w APS dotyczy:

• wszystkich poziomów Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia:
  ogólnouczelnianego, poziomu jednostek organizacyjnych Uczelni, kierunku lub kierunku
  i specjalności, przedmiotu i praktyk;

• sposobów analizowania i wdrażania wniosków z raportów z zewnętrznych procesów  
  zapewniania jakości kształcenia.