Obszary samoewaluacji:
1. Projektowania i zatwierdzania programów kształcenia.
2. Kształcenia (uczenia się i nauczania) i oceniania efektów uczenia się.
3. Przyjęć na studia, progresji, uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania.
4. Rekrutacji i weryfikacji kwalifikacji oraz kompetencji kadry dydaktycznej.
5. Zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących.
6. Zarządzania informacją dotyczącą jakości kształcenia.
7. Podawania informacji dotyczącej możliwości kształcenia w APS do wiadomości publicznej.
8. Ciągłego monitorowania i okresowego przeglądu programów kształcenia.
9. Cykliczności procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia.
Ad. 1. Projektowanie i zatwierdzanie programów kształcenia
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie projektowania i zatwierdzania programów kształcenia w APS dotyczy:
• zgodności celów programów kształcenia w APS ze strategicznymi ramami europejskiego
obszaru edukacji określonymi przez Radę Europy;
• projektowania programów studiów w powiązaniu ze strategią APS;
• jednoznacznego określania zakładanych efektów uczenia się, w tym efektów uczenia się
uzyskanych poza systemem studiów;
• uwzględniania udziału osób studiujących oraz innych interesariuszy w procesie projektowania
programów studiów;
• uwzględniania fachowej wiedzy spoza uczelni i z zewnętrznych punktów odniesienia ze
szczególnym uwzględnieniem pracodawców;
• projektowania programów kształcenia w sposób umożliwiający postępy osób studiujących i
płynne przechodzenie z etapu na etap;
• definiowania zakładanego nakładu pracy osób studiujących, np. z wykorzystaniem punktów
ECTS;
• projektowania odpowiednio ustrukturyzowanych możliwości odbycia praktyki;
• organizacji i przebiegu procesu formalnego zatwierdzenia programu kształcenia w uczelni.
Ad. 2. Kształcenie (uczenie się i nauczanie) i ocenianie efektów uczenia się.
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie kształcenia (uczenia się i nauczania) oraz oceniania efektów uczenia się w APS dotyczy:
• uwzględniania różnych metod i form dydaktycznych oraz sposobów oceniania tam, gdzie to
jest uzasadnione i możliwe;
• kształtowania rozumienia i należytego uwzględniania różnorodności osób studiujących i ich
potrzeb oznaczającego umożliwianie indywidualizowania przebiegu kształcenia, przede
wszystkim w postaci indywidualizacji planu lub programu kształcenia;
• tworzenia środowiska uczenia się sprzyjającego rozwojowi autonomii osób studiujących, przy
jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich;
• promowania wzajemnego szacunku i wzajemnej adaptacji w relacjach pomiędzy osobami
uczącymi się a nauczycielami akademickimi;
• zapewniania istnienia odpowiednich procedur rozpatrywania skarg osób studiujących (zob.:
ESG 2015, s. 8-9).
Ad. 3. Przyjęcia na studia, progresja, uznawanie osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowanie
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie przyjęć na studia, progresji, uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania w APS dotyczy:
• analizowania dostępności i przejrzystości informacji na temat kształcenia w APS;
• progresji studentów z danego roku na kolejny rok studiów oraz transgresji na kolejny etap
studiów w APS;
• analizowania wskaźników ukończenia studiów i możliwych czynników determinujących te
wskaźniki;
• stosowania w APS uczelnianej praktyki uznawania osiągnięć i kwalifikacji zgodnej z
zasadami Konwencji Lizbońskiej o uznawaniu kwalifikacji;
• współpracy z innymi instytucjami, zwłaszcza uczelniami, w zakresie zapewniania wysokiej
jakości procesów uznawania osiągnięć i kwalifikacji w celu spójnego podejścia do tego
problemu w całym kraju.
Ad. 4. Kwalifikacje i kompetencje kadry dydaktycznej
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej w APS dotyczy:
• tworzenia przejrzystych warunków zatrudniania nauczycieli akademickich, w których docenia
się znaczenie dydaktyki akademickiej, powiązania jej z badaniami naukowymi oraz
umiejętności organizacyjnych, w proporcjach adekwatnych do stanowiska akademickiego, na
które prowadzona jest rekrutacja;
• stwarzania możliwości i wspierania nauczycieli akademickich w procesie profesjonalizacji;
• zachęcania nauczycieli akademickich do działalności naukowej w celu wzmocnienia
prowadzonych zajęć dydaktycznych z prowadzonymi badaniami naukowymi;
• zachęcania nauczycieli akademickich do poszukiwania, nabywania i stosowania
różnorodnych metod pracy dydaktycznej i oceniania oraz stosowania nowych technologii.
Ad. 5. Zasoby dydaktyczne i wsparcie dla osób studiujących
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących w APS dotyczy:
• możliwości i sposobów wspomagania osób studiujących w uczeniu się w zakresie
psychospołecznym, technicznym lub dydaktycznym tam, gdzie to uzasadnione i możliwe;
• uwzględniania zróżnicowanych potrzeb różnych populacji osób studiujących (m.in. osób
pochodzących z innych krajów, dojrzałych osób studiujących, osób studiujących na studiach
niestacjonarnych, osób pracujących i studiujących na studiach niestacjonarnych, studiujących
osób ze zróżnicowanymi potrzebami, itd.);
• stopniowej zmiany paradygmatu kształcenia w kierunku kształcenia zorientowanego na
zróżnicowane potrzeby i formy uczenia się i nauczania osób studiujących;
• ułatwiania mobilności osób studiujących;
• informowania osób studiujących o dostępnych sposobach i formach wspierania ich w procesie
kształcenia.
Ad. 6. Zarządzanie informacją
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie zarządzania informacją z obszaru jakości kształcenia w APS dotyczy w szczególności zarządzania informacją na temat:
• rekrutacji na studia, progresji i losów absolwentów na rynku pracy;
• programów kształcenia i planów studiów;
• procesu kształcenia (uczenia się i nauczania), weryfikacji i oceniania efektów uczenia się;
• monitorowania i przeglądów programów kształcenia;
• kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej;
• zasobów dydaktycznych i wsparcia dla osób studiujących;
• uznawania osiągnięć i kwalifikacji oraz dyplomowania, w tym potwierdzania efektów uczenia
się uzyskanych poza systemem studiów;
• cykliczności procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia.
Ad. 7. Podawanie informacji do wiadomości publicznej (publikowanie informacji)
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie podawania informacji do wiadomości publicznej w APS dotyczy:
• czytelności, dokładności, obiektywności i aktualności informacji;
• dostępności cyfrowej informacji publikowanych w mediach;
• możliwości szybkiego i intuicyjnego odnalezienia pożądanej informacji;
• systematycznego aktualizowania informacji.
Ad. 8. Ciągłe monitorowanie i okresowe przeglądy programów kształcenia
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie ciągłego i okresowego przeglądu programów kształcenia w APS dotyczy:
• konstrukcji programów kształcenia;
• efektów uczenia się;
• aktualności treści programowych w świetle aktualnego stanu wiedzy i metodyki badań w
danej dyscyplinie;
• uwzględnienia pełnego zakresu treści programowych w przypadku kierunków studiów, o
których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym
i nauce (Dz. U. poz. 1668);
• uwzględniania zmieniających się potrzeb społeczeństwa i uwarunkowań funkcjonowania i
potrzeb rynku pracy;
• harmonogramu realizacji i organizacji programu kształcenia i praktyk, form organizacji zajęć,
metod kształcenia i oceniania;
• nakładu pracy osób studiujących, progresji w trakcie studiów i odsetka osób kończących
studia;
• efektywność procedur oceniania osób studiujących;
• oczekiwania, potrzeby i zadowolenie osób studiujących dotyczące programu kształcenia;
• środowiska kształcenia i wsparcie dla osób studiujących oraz ich adekwatności w odniesieniu
do celów danego programu kształcenia.
Ad. 9. Cykliczność procesu zewnętrznego zapewniania jakości kształcenia
Planowanie, monitorowanie i doskonalenie w zakresie procesu zewnętrznego zapewniania jakości w APS dotyczy:
• wszystkich poziomów Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia:
ogólnouczelnianego, poziomu jednostek organizacyjnych Uczelni, kierunku lub kierunku
i specjalności, przedmiotu i praktyk;
• sposobów analizowania i wdrażania wniosków z raportów z zewnętrznych procesów
zapewniania jakości kształcenia.