Kwiatkowski Stefan T., Dominika Walczak (red.) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela

Opis:

Wśród właściwości, którymi charakteryzować powinien się współczesny, będący w stanie sprostać stawianym przed nim wymaganiom nauczyciel, pierwszoplanową pozycję zajmują bez wątpienia kompetencje interpersonalne. Szczególny na tle wielu innych zawodów charakter pracy nauczyciela – praca z uczniem, rodzicem ucznia, innymi nauczycielami i przedstawicielami środowiska lokalnego – polega przede wszystkim na interakcjach społecznych i budowaniu satysfakcjonujących zainteresowane strony relacji. Oznacza to, że kompetencje interpersonalne, a wśród nich: umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, praca zespołowa, umiejętności negocjacyjne i rozwiązywanie konfliktów, wywierania wpływu czy zachowania asertywne są jednymi z podstawowych kompetencji zawodowych nauczyciela.

Z Wprowadzenia

 

Na rynku wydawniczym co roku ukazuje się wiele prac o nauczycielu. Nie oznacza to jednak, że wszechstronnie i wyczerpująco ujmują one kwestie zawodu nauczyciela, jego osobowości, warunków i efektów pracy. Książka pod redakcją Stefana T. Kwiatkowskiego i Dominiki Walczak zasługuje na uwagę i uważną lekturę ze względu na to, że zawiera studia i analizy słabiej dotąd rozpoznanej problematyki, m.in. kompetencji interpersonalnych nauczyciela. Relacje interpersonalne nie znajdowały się dotąd w centralnym nurcie badań społecznych i pedagogicznych, Tymczasem są one bardzo ważnym składnikiem kapitału społecznego, którym powinni dysponować nauczy­ciele i go upowszechniać, aby nasze społeczeństwo mogło sprostać stale rosnącym wyzwaniom cywilizacyjnym, W wielu zakresach tematycznych tom interdyscyplinarnych tekstów Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela – aspekty teoretyczne i praktyczne, przygotowany przez znanych i doświadczonych autorów oraz młodych adeptów nauki, z pewnością przyczyni się do ożywienia i pogłębienia dyskusji o kształceniu, doskonaleniu i pracy zawodowej nauczy­cieli. Niezależnie bowiem od udanych lub mniej udanych prób reformowania szkolnictwa, jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli wciąż pozostaje głównym czynnikiem określającym efektywność szkoły i całego systemu oświaty.

 

Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Mirosława J. Szymańskiego

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Edycja:

1

Miejsce i data publikacji

Warszawa, 2017

Język

polski

ISBN:

978-83-64953-76-7

Liczba stron:

288

Rozmiar pliku:

17,8 MB

Typ publikacji:

praca naukowa

Keywords:

kompetencje interpersonalne nauczycieli, klimat szkoły, prestiż zawodu nauczyciela, etyka zawodu nauczyciela

Pobierz