Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) - realizacja projektu do 31.12.2025 r.

Aktualizacja: 13-10-2025

Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Bo jakie początki, takie będzie wszystko
~ Jan Komeński

Minister Edukacji zlecił Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zadanie w dziedzinie nauczania o charakterze wdrożeniowo-naukowym, polegającym na przygotowaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych w zakresie monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)

Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Numer umowy: MEN/2025/DEW/383

Kierownik projektu w APS: dr Radosław Piotrowicz

Kontakt: skriningsrmd@aps.edu.pl

Termin realizacji: 13.06.2025 r. - 31.12.2025 r.

Adresaci projektu: 

  • wizytatorzy kuratoriów oświaty: ds. edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego,
  •  trenerzy-doradcy metodyczni wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli,
  • koordynatorzy WOKRO, SCWEW,
  • powiatowi koordynatorzy, tj. pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek przedszkolnych, powiatowe centra edukacji 

Zadanie obejmuje:

  1. Opracowanie i walidacja Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną (czerwiec - październik 2025 r.).
  2. Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF (wrzesień - grudzień 2025 r.).
  3. Opracowanie pakietu materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów do realizacji szkoleń wewnętrznych w placówkach wychowania przedszkolnego, wspierających monitorowanie rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, w oparciu o obserwację funkcjonalną prowadzoną w toku codziennych aktywności przedszkolnych. (lipiec- październik 2025 r.).

SEMINARIUM INAUGURUJĄCE: 

30 czerwca odbyło się seminarium "Monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)".
Seminarium stanowi forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami resortu edukacji, instytucji wspierających rozwój edukacji włączającej oraz środowisk naukowych i praktyków dotyczących realizowanych projektów oraz planowanych nowych działań.

Relacja fotograficzna z wydarzenia >>

Nagranie ze spotkania >>

I: Konferencja online (otwarty dostęp) Edukacja dostępna dla wszystkich.  Platforma wsparcie.gov.pl – wykorzystanie narzędzi informatycznych w codziennej pracy nauczyciela.

7 października 2025 r. odbyła się konferencja pod hasłem Edukacja dostępna dla wszystkich. 
Platforma wsparcie.gov.pl – wykorzystanie narzędzi informatycznych w codziennej pracy nauczyciela

Konferencja miała na celu połączenie teorii i praktyki w obszarze edukacji włączającej oraz zaprezentowanie konkretnych rozwiązań wspierających codzienną pracę nauczycieli, specjalistów i dyrektorów jednostek systemu oświaty. 

W trakcie spotkania zaprezentowane zostały aktualne i planowane działania Ministerstwa Edukacji Narodowej na rzecz zapewnienia dostępności procesu kształcenia, wyniki najnowszych badań oraz rozwiązania, ułatwiające realizację zadań związanych ze wspieraniem rozwoju dzieci i młodzieży. 

Podczas konferencji zaprezentowano platformę WSPARCIE.GOV.PL umożliwiająca dostęp do narzędzi przesiewowych i diagnostycznych.

ZAPROSZENIE - PROGRAM KONFERENCJI (link)  >>

DOSTĘP OTWARTY na kanale YouTube ORE: youtube.com/OREEDU

AKTUALNOŚCI 

II. REKRUTACJA do programu szkoleniowego

ZAPISY UZUPEŁNIAJĄCE DO PROGRAMU SZKOLENIOWEGO DO 12 października 2025 R.

  1. Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli (po 1 osobie z ośrodka),  
    Strona zapisów:  https://konferencje.aps.edu.pl/srmd
  2. Przedstawicieli placówek z terenu powiatu - kwalifikowany jest jeden podmiot z terenu powiatu w zakresie: WOKRO, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centra Edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW, placówki wychowania przedszkolnego.
    Strona zapisów: https://konferencje.aps.edu.pl/srmd-powiat 

Zadanie 2: Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3 - 6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF.

  1. Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli
  2. Przedstawicieli placówek z terenu powiatu (po 1 osobie z danej placówki): koordynator WOKRO, Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna, doradca metodyczny Powiatowe centra edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW  

LISTA ZAKWALIFIKOWANYCH PLACÓWEK (09.10.2025) LINK >>

PLAN SZKOLEŃ Z PODZIAŁEM NA GRUPY SZKOLENIOWE aktualizacja 9.10.2025 >>

III. REALIZACJA PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
W okresie PAŹDZERNIK- GRUDZIEŃ rozpoczynamy cykl szkoleniowy dla zakwalifikowanych placówek i osób. 
Moduł szkoleniowy obejmuje 18 godz., zajęć w formie on-line

Projekt uzupełnia działania realizowane w ramach kluczowych przedsięwzięć w tym obszarze takich jak:

  • Opracowanie i pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: MEiN/2021/DWKI/80 (2021-2022),
  • Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, Uniwersytet Śląsk (lider), APS. UMCS, UAM, KUL- MEiN/2022/DWEW/1070. (2022-2024),
  • Realizacja zadania w dziedzinie nauczania, dotyczącego rozwijania kompetencji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) kadr jednostek systemu oświatowy, które pełnią funkcję wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno- opiekuńczych MEiN/2023/DWEW/2356 – projekt zrealizowany w 2023 r.
  • Projekt IBE-PIB pn. „Wspierania dostępności edukacji dzieci i młodzieży” i „Kariera bez barier”, 
    Działania projektowe realizowane przez IBE-PIB we współpracy z UNICEF projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”,
  • Wsparcie oferowane przez specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) oraz Centrum Koordynacyjne SCWEW, utworzone w ORE.

Nowe zadanie wpisuje się w długofalowe działania na rzecz rozwoju edukacji opartej na indywidualnym podejściu do potrzeb rozwojowych każdego dziecka.

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 13-10-2025