Książka stanowi kompleksową analizę strategii stosowanych przez dzieci w procesie rozwiązywania matematycznych zadań tekstowych w sytuacji, gdy nie muszą dostosowywać się do wymagań szkolnych. Autorka, opierając się na solidnym zapleczu teoretycznym oraz badaniach empirycznych, analizuje i szczegółowo opisuje mechanizmy poznawcze i dydaktyczne związane z kształtowaniem umiejętności matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej, podkreśla też rolę interakcji społecznych w procesie uczenia się.
Ewa Odachowska-Rogalska, Agnieszka Siedler, Magdalena Kruk-Rogucka, Maria Weker
Opis:
Diagnoza różnicowa zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży może nastręczać trudności. Wymaga zarówno zaawansowanej wiedzy i doświadczenia klinicznego w obszarze głównych kryteriów diagnostycznych, jak i znajomości trudności współwystępujących, zbliżonych objawowo i funkcjonalnie. Monografia zawiera szczegółowe opisy najczęściej spotykanych zaburzeń u dzieci i młodzieży, odnosi się do obowiązujących klasyfikacji diagnostycznych, aktualnych badań, metod diagnostycznych i praktyki klinicznej.
Tematem książki jest Europa Środkowa – idea i jej subiektywne przedstawienie w tekstach literackich funkcjonujących w społecznym kontekście oraz analiza obrazów literackich traktowanych jako fakty społeczne. Autorkę zajmuje głównie dyskurs, ale przezeń prześwituje rzeczywistość społeczna (czas transformacji, konkretne terytorium i zastana ekologia społeczna). Zakres czasowy analizy wyznacza okres transformacji ustrojowej rozszerzony po pierwsze dekady XXI w., do wybuchu wojny w Ukrainie.
Wyzwania współczesnego świata stawiają nas w obliczu przypominania o istotnej roli sztuki i upominania się o jej obecność w przestrzeni społecznej. Jest ona uniwersalnym medium komunikacji, spoiwem łączącym różne środowiska, środkiem pozwalającym wybrzmieć niesłyszalnym. Jest też próbą nakreślenia obszarów i dziedzin łączących europejskie środowiska naukowe, artystyczne i pedagogiczne. Do dyskusji o kondycji i perspektywach edukacji artystycznej zaproszeni zostali eksperci – teoretycy i praktycy…