Holistyczna koncepcja wspierania procesu nabywania mowy przez dzieci z uszkodzeniem słuchu w mikrosystemie rodzinnym – „Podróż doMowy”

Katarzyna Ita Bieńkowska

Opis:

Wydanie: 1

Miejsce i rok wydania: Warszawa, 2022

Język publikacji: polski

Liczba stron: 344

Typ publikacji: praca naukowa

Monografia przybliża wyniki dwóch dekad badań własnych. W świetle teorii bioekologicznego rozwoju człowieka ukazano czynniki determinujące proces nabywania mowy przez dzieci z uszkodzeniem słuchu w mikrosystemie rodzinnym. Podróż doMowy to autorska, holistyczna koncepcja wspierania tego procesu. Umożliwia włączenie dzieci z US w główny nurt życia społecznego zgodny z neurobiologicznymi regułami nabywania mowy i dzięki temu odzyskanie podmiotowości zatraconej w dotychczasowym systemie wsparcia.

Autorka proponuje przełożenie akcentu ze specjalistów na rodziców i skupienie się na ich naturalnym potencjale do bycia kompetentnymi w rozwijaniu mowy własnego dziecka oraz odejściu od medykalizacji i wykorzystaniu możliwości, jakie dają współczesne urządzenia wspomagające słyszenie. Ponadto przybliża sprawdzone rozwiązania praktyczne na drodze redefinicji ról podmiotów tego procesu: dziecka, terapeuty, a zwłaszcza rodziców.

Publikacja jest skierowana do szerokiego grona osób zawodowo, społecznie i prywatnie związanych z dziećmi z uszkodzeniem słuchu. Materiał w niej zawarty z powodzeniem może stanowić źródło inspiracji dla społecznej zmiany, w efekcie której podjęte zostaną działania, w tym międzyresortowe, mające na celu jak najwcześniejszą pomoc dzieciom z US i ich rodzinom.

Słowa kluczowe: dziecko z uszkodzeniem słuchu, nabywanie mowy, teoria Bronfenbrennera, terapia w domu, role rodziców i terapeutów, wczesne wspomaganie rozwoju

The monograph presents the results of two decades of our own research. The factors determining the process of speech acquisition among children with hearing impairment in the family microsystem are shown in the light of the bioecological theory of human development. The Journey toSpeech is an original, holistic concept of support for this process. It enables US children to be included in the mainstream of social life in line with the neurobiological rules of speech acquisition, and thus regain the subjectivity lost in the existing support system.

The author proposes a shift in emphasis from specialists to parents, focusing on their natural potential to be competent in developing their own child's speech, moving away from medicalization and using the possibilities offered by modern hearing aids. Moreover, it introduces proven practical solutions by redefining the roles of the subjects of this process: the child, the therapist and especially the parents.

The publication is aimed at a wide range of people professionally, socially and privately connected with hearing impaired children. The material contained herein can be a source of inspiration for social change, as a result of which actions will be taken, including inter-departmental ones, aimed at helping children with hearing impairment and their families as early as possible.

Keywords: child with hearing impairment, speech acquisition, Bronfenbrenner's theory, home therapy, roles of parents and therapists, early development support

Cena:

48,00

Rok wydania:

2022

Strony:

344

ISBN:

978-83-66879-71-3