Perkowska-Klejman Anna Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne

Opis:

Podstawowym walorem poznawczym rozprawy doktor Anny Perkowskiej-Klejman jest rewaloryzacja refleksyjności jako zasadniczej kategorii teorii kształcenia. W dobie standaryzacji i pomiaru efektów nauczania szczególnie cenne są krytyczne argumenty, ukazujące znaczenie podmiotowości ucznia czy studenta, która stanowi o sensie procesu edukacyjnego. Podstawowym wymiarem podmiotowości jest refleksyjność ujmowana nie tylko w kategoriach poznawczych, lecz również egzystencjalnych. Z tej perspektywy kategoria refleksyjności łączy pogłębiony namysł dotyczący samego procesu kształcenia z świadomym kształtowaniem własnego bytu i rozumieniem kontekstów społecznych.

Z recenzji dra hab. Bogusława Milerskiego, prof. ChAT

Refleksyjność jest tym, co uczyni proces edukacji „wrażliwym na zmiany, ukształtowane zaś w jego toku przymioty refleksyjności, jak namysł, krytycyzm, nastawienie na zmianę i rozwój, umożliwia odpowiednie skuteczne reagowanie na wciąż pojawiające się wyzwania, Zatem stanowiąca przedmiot zainteresowań naukowo-badawczych refleksyjność jest podstawową perspektywą edukacji, jest propozycją pozwalającą nadać jej nowy, współczesny wymiar i nowe, odpowiadające współczesności znaczenie.

Z recenzji dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. UP

Anna Perkowska-Klejman pracuje w Katedrze Pedagogiki Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jest doktorem nauk humanistycznych (Uniwersytet Warszawski 2009). Prowadzi badania naukowe z zakresu refleksyjności, dostrzegając w tej kategorii największy potencjał edukacyjny człowieka

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Edycja:

1

Miejsce i data publikacji

Warszawa, 2019

Język

polski

ISBN:

978-83-66010-22-2

Liczba stron:

362

Rozmiar pliku:

2,99 MB

Typ publikacji:

praca naukowa

Pobierz