Konieczna Agnieszka „NASZA KLASA” Obrazy społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków

Opis:

Agnieszka Konieczna, dr hab., prof. APS, jest od wielu lat entuzjastką badań koncentrujących się wokół zagadnienia integracji społecznej młodzieży oraz kultury szkoły, a także wykładowcą, certyfikowaną socjoterapeutką i trenerem metody VIT. Poświęciła wiele publikacji analizom życia społecznego uczniów funkcjonujących w grupach szkolnych, w tym kilka monografii: Członkowie klasy wobec sytuacji „odrzucania kolegi” (2015); „Nasza klasa”. Społeczne zachowania przestrzenne i reguły dystansu w społeczności klas szkolnych (2019); Proces włączenia się dziecka do grupy o sformalizowanych regułach funkcjonowania (2018; praca współautorska z Wandą Hajnicz). Jest również autorką wielu monografii dotyczących współpracy szkoły z rodzicami uczniów.

 

„Szkoła stanowi dla uczniów przestrzeń życia, w której dominującą rolę odgrywają nauczyciele, podejmujący określone działania mające stworzyć im warunki uczenia się i rozwoju. Jest także przestrzenią fizyczną i interpersonalną zorganizowaną w sposób specyficzny, w której uczniowie doświadczają różnych wydarzeń i sytuacji. Szkoła jest zatem dla uczniów codziennością nieuniknioną, ze względu na formalnie realizowane w niej funkcje […].

Przedmiotem rozważań w monografii jest zagadnienie właściwości oraz współczesnych form życia społecznego w społeczności klas szkolnych w szkołach publicznych. Przedstawiona do oceny monografia zasługuje na uwagę, dotyczy bowiem aktualnej problematyki związanej z istotnymi zagadnieniami pedagogicznymi […]. Praca dotyka kwestii jakości społecznego środowiska nastolatków, jakim jest zespół klasowy. Stanowi próbę całościowego, holistycznego spojrzenia, niezbędnego przy rekonstrukcji portretów grup, całościowej ich charakterystyki […].

Wysoko oceniam zamysł twórczy Autorki, zwieńczony napisaną monografią. Niewątpliwie ta oryginalna praca stanowi nie tylko znaczący wkład w rozwój nauk społecznych, ale również inspiruje do stawiania kolejnych pytań i poszukiwania na nie wielokontekstowych odpowiedzi. Recenzowana książka z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem odbiorców.

Z recenzji wydawniczej prof. Mirosławy Wawrzak-Chodaczek

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Edycja:

1

Miejsce i data publikacji

Warszawa, 2020

Język

polski

ISBN:

978-83-66010-76-5

Liczba stron:

412

Rozmiar pliku:

6,62 MB

Typ publikacji:

praca naukowa

Keywords:

grupy rówieśnicze, integracja społeczna, interakcje społeczne, klasa szkolna, kultura szkoły, postawy, spostrzeganie społeczne, uczniowie, wspólnota, życie codzienne, polska edukacja i pedagogika, socjologia i społeczeństwo

Pobierz