Jankowska Dorota (red.) Pedagogika dialogu. Emancypacyjny potencjał dialogu

Opis:

„Przedstawiony do recenzji tom jest przykładem owocnego dyskursu wielu naukowców, kolejną próbą odczytania ludzkiego fenomenu, jakim jest dialog, jego różnych konceptualizacji i możliwości doświadczania. Jest to bogate treściowo, wieloautorskie opracowanie o charakterze interdyscyplinarnym, teoretyczno-praktycznym, mieści się w obszarze, między innymi, teorii wychowania, filozofii dialogu, pedagogiki dialogu i jej różnych wymiarów, pedagogiki medialnej, pedagogiki szkolnej. Złożoną i zróżnicowaną problematykę tomu organizuje tytułowa formuła: «Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji». Dotyka ona istoty procesu wychowania, interakcji, intersubiektywnego statusu międzyludzkiej przestrzeni styczności, która – mimo swej mikroskali – może mieć wielką moc kreacyjną dla uczestniczących w niej podmiotów. Stąd potrzeba wielostronnego namysłu nad problemem szeroko rozumianych napięć i dysonansów ujmowanych w kontekście obecności/nieobecności dialogu w przestrzeni edukacyjnej”.

Z recenzji prof. zw. dr hab. Józefy Bałachowicz

 

„Lektura poszczególnych rozdziałów składających się na pracę zbiorową nie tylko uświadamia, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w różnych obszarach polskiej pedagogiki i praktyki edukacyjnej, lecz także, jak wielki potencjał da się przez to wyzwolić. W tym kontekście należy sobie tylko życzyć, żeby jak najwięcej pedagogów – tak teoretyków, jak i praktyków – weszło w kontakt z tą publikacją i dzięki niej odkryło dla siebie skarb dialogu edukacyjnego [...]. Od strony merytorycznej należy stwierdzić, że zbiór został poświęcony ważnej problematyce – dialogowi jako «intersubiektywnej przestrzeni pomiędzy» i dialogiczności w teorii i praktyce pedagogicznej. Zgromadzone teksty reprezentują zróżnicowane punkty widzenia, które wzajemnie się dopełniają i wzbogacają rozumienie całości. Z pewnością problematyka nie została wyczerpana i może stanowić przedmiot dalszych eksploracji zarówno teoretycznych, jak i praktycznych”.

Z recenzji dr hab. prof. UKSW Dariusza Stępkowskiego

Wydawca:

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Edycja:

1

Miejsce i data publikacji

Warszawa, 2017

Język

polski

ISBN:

978-83-64953-96-5

Liczba stron:

276

Rozmiar pliku:

14,3 MB

Typ publikacji:

praca naukowa

Keywords:

kształcenie akademickie, dialog, emancypacyjny potencjał dialogu, szkoła, nauczyciel, działania, praca, edukacja, proces kształcenia, rozwój, wartość, wychowanie

Pobierz