Bo jakie początki, takie będzie wszystko
~ Jan Komeński
Minister Edukacji zlecił Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zadanie w dziedzinie nauczania o charakterze wdrożeniowo-naukowym, polegającym na przygotowaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych w zakresie monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)
Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Numer umowy: MEN/2025/DEW/383
Kierownik projektu w APS: dr Radosław Piotrowicz
Kontakt: skriningsrmd@aps.edu.pl
Termin realizacji: 13.06.2025 r. - 31.12.2025 r.
Adresaci projektu:
- wizytatorzy kuratoriów oświaty: ds. edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego,
- trenerzy-doradcy metodyczni wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli,
- koordynatorzy WOKRO, SCWEW,
- powiatowi koordynatorzy, tj. pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek przedszkolnych, powiatowe centra edukacji
Zadanie obejmuje:
- Opracowanie i walidacja Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną (czerwiec - październik 2025 r.).
- Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF (wrzesień - grudzień 2025 r.).
- Opracowanie pakietu materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów do realizacji szkoleń wewnętrznych w placówkach wychowania przedszkolnego, wspierających monitorowanie rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, w oparciu o obserwację funkcjonalną prowadzoną w toku codziennych aktywności przedszkolnych. (lipiec- październik 2025 r.).
SEMINARIUM INAUGURUJĄCE:
30 czerwca odbyło się seminarium "Monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)".
Seminarium stanowi forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami resortu edukacji, instytucji wspierających rozwój edukacji włączającej oraz środowisk naukowych i praktyków dotyczących realizowanych projektów oraz planowanych nowych działań.
Relacja fotograficzna z wydarzenia >>
AKTUALNOŚCI - WAŻNE
I: Konferencja online (otwarty dostęp) Edukacja dostępna dla wszystkich. Platforma wsparcie.gov.pl – wykorzystanie narzędzi informatycznych w codziennej pracy nauczyciela
Konferencja online (otwarty dostęp)
Edukacja dostępna dla wszystkich.
Platforma wsparcie.gov.pl – wykorzystanie narzędzi informatycznych w codziennej pracy nauczyciela
7 października 2025 r. (10.00-15.00)
Konferencja ma na celu połączenie teorii i praktyki w obszarze edukacji włączającej oraz zaprezentowanie konkretnych rozwiązań wspierających codzienną pracę nauczycieli, specjalistów i dyrektorów jednostek systemu oświaty.
W trakcie spotkania zaprezentowane zostaną aktualne i planowane działania Ministerstwa Edukacji Narodowej na rzecz zapewnienia dostępności procesu kształcenia, wyniki najnowszych badań oraz rozwiązania, ułatwiające realizację zadań związanych ze wspieraniem rozwoju dzieci i młodzieży.
Podczas konferencji zaprezentowana zostanie platforma WSPARCIE.GOV.PL umożliwiająca dostęp do narzędzi przesiewowych i diagnostycznych.
ZAPROSZENIE - PROGRAM KONFERENCJI (link) >>
DOSTĘP OTWARTY (NIE MA ZAPISÓW) na kanale YouTube ORE: youtube.com/OREEDU
II. ZAKOŃCZYLIŚMY REKRUTACJĘ do programu szkoleniowego
Zadanie 2: Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3 - 6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF.
- Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli
- Przedstawicieli placówek z terenu powiatu (po 1 osobie z danej placówki): koordynator WOKRO, Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna, doradca metodyczny Powiatowe centra edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW
LISTA OSTATECZNA ZAKWALIFIKOWANYCH PLACÓWEK (30.09.2025) LINK >>
III. REALIZACJA PROGRAMU SZKOLENIOWEGO
W okresie PAŹDZERNIK- GRUDZIEŃ rozpoczynamy cykl szkoleniowy dla zakwalifikowanych placówek i osób.
Moduł szkoleniowy obejmuje 18 godz., zajęć w formie on-line
HARMONOGRAM SZKOLEŃ Z PODZIAŁEM NA GRUPY SZKOLENIOWE
Szczegółowe informacje o logowaniu każdy uczestnik otrzyma na adres wskazany do kontaktu podczas rejestracji.
Projekt uzupełnia działania realizowane w ramach kluczowych przedsięwzięć w tym obszarze takich jak:
- Opracowanie i pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: MEiN/2021/DWKI/80 (2021-2022),
- Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, (Uniwersytet Śląsk (lider), APS. UMCS, UAM, KUL- MEiN/2022/DWEW/1070. (2022-2024),
- Realizacja zadania w dziedzinie nauczania, dotyczącego rozwijania kompetencji w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) kadr jednostek systemu oświatowy, które pełnią funkcję wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno- opiekuńczych MEiN/2023/DWEW/2356 – projekt zrealizowany w 2023 r.
- Projekt IBE-PIB pn. „Wspierania dostępności edukacji dzieci i młodzieży” i „Kariera bez barier”,
Działania projektowe realizowane przez IBE-PIB we współpracy z UNICEF projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”, - Wsparcie oferowane przez specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) oraz Centrum Koordynacyjne SCWEW, utworzone w ORE.
Nowe zadanie wpisuje się w długofalowe działania na rzecz rozwoju edukacji opartej na indywidualnym podejściu do potrzeb rozwojowych każdego dziecka.