Prof. Dr. Diana Aksamit, Assoc. Prof.

Position: associate professor

Institute: Institute of Special Education

Unit : Department of Interdisciplinary Research in Intellectual Disabilities and Early Developmental Support


Contact

E-mail: daksamit[at]aps.edu.pl

Phone: 589-36-00 wew. 3509


Main research areas

  • profound intellectual disability, motherhood, fatherhood, education, subjectivity, self-determination

Publications, conferences, events


Biography

  • Academic Career:
    2022 – Obtained the postdoctoral degree (habilitation) in the field of social sciences, discipline of pedagogy at The Maria Grzegorzewska University.
    Main academic achievement: scientific monograph, in accordance with Article 219, paragraph 1, item 2a of the Act.
    Title: Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

    2014 – Obtained the doctoral degree in social sciences in pedagogy at The Maria Grzegorzewska University.
    Title of doctoral dissertation: Kulturowo-psychologiczne uwarunkowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na Litwie
    Supervisor: Dr. hab. Andrzej Giryński, Prof. APS
    Assistant Supervisor: Dr. Agnieszka Wołowicz
    Reviewers: Prof. Dr. hab. Bożena Matyjas & Prof. Dr. hab. Joanna Głodkowska

    2011–2014 – Doctoral studies at the former Faculty of Educational Sciences at The Maria Grzegorzewska University

    2008–2010 – Postgraduate studies: Early Intervention - Support for the Child and Family at The Maria Grzegorzewska University

    2006–2011 – Master's degree studies in special pedagogy, specializing in intellectual disability pedagogy and social and welfare pedagogy at The Maria Grzegorzewska University

    Selected Publications:
    Aksamit, D., Rola, J. (2023). Głęboka niepełnosprawność intelektualna, w definicyjnym zwierciadle. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 51, 116-130. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.07%20

    Aksamit, D. (2021). Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

    Aksamit, D., Wehmeyer, M. (2021). How mothers of adults with profound intellectual disabilities experience their everyday life? A qualitative retrospective study from Poland. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 1–13. https://doi.org/10.1111/jppi.12391

    Aksamit, D., del Mar Badía Martín, M. (2021). Experiences of mothers who care adults with profound intellectual disabilities. Qualitative study. International Journal of Special Education, 36(2), 1–12. https://doi.org/10.52291/ijse.2021.36.13

    Aksamit, D., Wheeler, J. (2021). Children and adults with profound intellectual disabilities in Poland: Legal Issues and Educational Services. International Journal of Special Education (IJSE), 35(2), 5–18. https://doi.org/10.52291/ijse.2020.35.9

    Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2021). Miejsce dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w polskiej przestrzeni edukacyjnej i naukowej. W: Ćwirynkało, K., Zaorska, M., Żyta, A. (red.), Pedagogika specjalna – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Wybrane aspekty (s. 53–70). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

    Aksamit, D., Chitiyo, M., Wheeler, J. (2021). Education of students with intellectual disabilities in the United States, China and Poland. Analytical and comparative approach. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 4(54), 49–61. Doi: 10.5604/01.3001.0015.6429

    Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2021). Edukacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce – analiza wybranych uwarunkowań zewnętrznych. Pedagogika Społeczna, 1–2, 67–83. DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2021.1-2.03

    Aksamit, D. (2020). Miejsce osoby z niepełnosprawnością intelektualną w zmieniającym się świecie – wsparcie rozwojowe w perspektywie zróżnicowanych potrzeb. W dążeniu do rozwoju dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka Specjalna w horyzoncie znaczeń koncepcji i praktyki pedagogicznej, (s. 181–198), t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

    Aksamit, D. (2019). Kobiety-matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

    Research Projects Conducted from 2016 to 2024:
    Project name: Training of family members and guardians for inclusion of ageing adults with disabilities. Conducted as part of Action 2, “Partnerships for cooperation – Cooperation Partnerships (KA220-ADU)” – ongoing since 2021.

    Project name: Motherhood of women raising adult persons with profound intellectual disabilities, APS – BSTP 3/17-I.

    Project name: Faces of fatherhood of men raising adult persons with profound intellectual disabilities, APS – BSTP 6/18-I.

    International educational-research project dedicated to inclusive education in Poland, Indonesia, and Taiwan, titled: Students with special needs and the Covid-19 epidemic: Indonesia–Poland–Taiwan.

    Positions Held:
    Since 2024: Director of the Institute of Special Pedagogy.

    Since 2021: Member of the editorial board of the scientific journal Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.

    2020–2022: Section editor for international cooperation in the scientific journal Szkoła Specjalna.

    2020–2022: Deputy Editor-in-Chief of the scientific journal Szkoła Specjalna.

    2019–2020: University Coordinator of the ERASMUS+ Program.

    Since 2019: Head of the specialization in education and rehabilitation of persons with intellectual disabilities in the five-year master’s degree program in special pedagogy at The Maria Grzegorzewska University.

    Since 2017: Head of Postgraduate Studies “Diagnosis and Therapy of a Child with Sensory Integration Disorders”.

fotografia osoby Diana Aksamit