Zielony plecak  szkolny dla klimatu Ziemi - wizyta w Norwegii

Aktualizacja: 27-09-2022

Wizyta studyjna w Uniwersytecie w Agder w Kristiansand

W dniach od 11. do 15. września 2022 grupa projektowa wraz z dziesięciorgiem nauczycieli pracujących w klasach początkowych warszawskich szkół podstawowych przebywała w Norwegii w ramach projektu Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi (fot. 1.). Odwiedziliśmy naszego partnera: Uniwersytet w Agder (Kristiansand), gdzie oprócz spotkań z nauczycielami akademickimi (fot. 2.) mieliśmy okazję zobaczyć zajęcia ze studentami prowadzone w ramach edukacji outdoorowej, a także w nich czynnie uczestniczyć (fot. 3. i 4).  

Kolejnym punktem programu była wizyta w szkole podstawowej (klasa 3), gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach organizowanych w sali, a następnie przeszliśmy z uczniami na łąkę, ponieważ tam odbywała się kolejna część lekcji (fot. 6.). Co ciekawe, jest to teren wyznaczony dla działalności dydaktycznej szkoły podstawowej, a także Uniwersytetu, zatem można tu spotkać zarówno uczniów, jak i studentów, którzy realizują zajęcia w terenie. 

Opuściliśmy szkołę, by na kilka godzin stać się studentami norweskiego uniwersytetu. Uczestniczyliśmy w zajęciach z gotowania najpierw w akademickiej kuchni (fot. 7.), a następnie przy ognisku (fot. 5). To nic niezwykłego w kształceniu nauczycieli w Kristiansand: ich edukacja odbywa się zarówno w murach doskonale wyposażonej uczelni, jak i na terenie przylegającym. 

Ostatniego dnia wizyty popłynęliśmy na wyspę Bragdøya, by wziąć udział w zajęciach terenowych związanych z poznawaniem miejscowej flory i fauny. Wyposażeni w profesjonalny sprzęt naukowca-podróżnika przeszliśmy ścieżkę edukacyjną, spotykając niebywale okazy, w tym krewetki i rozgwiazdy, których obecności zupełnie się nie spodziewaliśmy (fot. 8., 9.)

Wyjazd do Norwegii był kolejnym zadaniem projektu Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi. Szukaliśmy inspiracji do zajęć outdoorowych, które można wdrożyć w polskich szkołach. Przed nami kolejny etap, polegający na dokształcaniu nauczycieli i pracy praktycznej z uczniami w ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju.  

Do grupy projektowej należą: dr hab. J.A. Jelinek, prof. APS; dr A. Korwin-Szymanowska; dr A. Mikler-Chwastek; dr hab. L. Tuszyńska, prof. APS; dr A. Witkowska-Tomaszewska. 

Udostępnij:

Wydrukuj

Opublikowano: 27-09-2022